Funderingar kring boende

Jag har funderat och sprungit på visningar men priset på hus bara skenar i budgivning. Bor med min 15-åring varannan vecka. Har särbo som bor halvtid med mig. Husköp eller bostadsrätt är frågan. Varit inne på 4 rum o kök då jag skulle vilja ha ett gästrum till min dotter som kommer hem några gånger/år och bonusbarnen som dyker upp max några gånger/år och sover över. Men börjat tänka om, då jag betalar för ett extra rum som nån nyttjar max några gånger/år. Billigare med treor och lättare att få tag på. Så till veckan ska jag på två visningar som är bostadsrätter.

Lgh 1 3400:- i avgift 76 kvm, totalrenoverad. Utgångspris 1095 000:- men legat ute ett tag och det finns ett bud på 910 000:-

Lgh 2 3600:- i avgift 82 kvm. Behov av renovering men inte dyngskabbig går att ta pö om pö, byte av kök skulle jag vilja göra där. Utgångspris 795 000:- skulle gå att göra ett litet krypin i vardagsrummet för en gästsäng.
Möjlighet att spara mer mot nu då jag hivar iväg 8000 på en hyresrätt som jag inte trivs speciellt bra i…

Tips och råd min hjärna kokar.

Men vad blir kapitalkostnaderna för insats och lån då? Köper du den bostadsrätten på 76 m^2 för säg 1,2 MSEK, så kan vi överslagsräkna lite.
Säg 5% avkastning på insatsen (mycket lågt räknat) och 2% ränta på lånet (det också mycket lågt räknat) så landar du på nästan 6000kr (utan amorteringen) i månaden tillsammans med avgiften. Sen behöver du utöver det amortera också.

Ökar räntan så minskar både bostadsrätten i värde och din månadskostnad ökar.

Hur ser din ekonomiska situation ut idag? Har du insatsen?
Hur ser det ut med buffert och marginaler?

3 gillningar

5% avkastning på insatsen innebär en årlig värdeökning på exempellägenheten med 0.75%. Det är inte bara väldigt lågt räknat utan snarare extremt lågt räknat.

Vore det åtminstone inte mer rimligt att anta en årlig värdeökning åtminstone på 2% i paritet med löneinflationen? Det skulle innebära en avkastning på insatsen med 13%.

Jag menar inte avkastning för ökning av värdet på bostaden. Jag ställde upp en överslagsräkning för att jämföra alternativkostnaden om man inte köper bostadsrätten utan istället fortsätter hyra.

Alltså inte jämföra en avgift på 3kSEK med direkt med en hyra på 8kSEK.

Kapital är inte gratis.

@linlar var i en rätt tråkig skuldsatt situation för ett år sen. Det är ganska viktigt att veta hur den situationen ser ut nu.

4 gillningar