Ska man eller ska man inte lägga sina pengar på typ Länsförsäkringar Global Index? Alla pengar, bufferten, i en enda fond. Kan väl också ha några tusenlappar i ett sparkonto men ni förstår min poäng.
Vad händer om man behöver ta ut pengar? Kan global indexfonder ens gå ner? Jag är någon som vill på löningsdag bara lägga pengarna enkelt på avanza och sen inte öppna appen igen på en månad så jag vill bara dumpa allt på ett ställe om det går. Lite utanför ämnet nu men jag tittar på om jag vill köra Lysa eller Avanza.
Håller med nu att i efterhand låter det dumt men några av mina vänner säger att globala indexfonder alltid går upp, det är bara en fråga om hur mycket det är.
Givitvis kan den gå ner! Allt mellan -50% och +50% är rimligt att anta varje enskilt år. Det har varit en lång tjurmarknad senaste decenniet typ, vilket har gjort att många blivit fartblinda…
Aktier är volatila dvs de kan svänga upp och ner. Indexfonder innehåller aktier. Så ja…
Men om du har allt i en indexfond så har du en väldigt hög risk i ditt sparande. Risken borde anpassas efter din livssituation, ålder och risktolerans.
Buffert och kortsiktigt sparande ska man ha på sparkonto. Fundera på hur stor den bör vara för dig. Resten kan sparas i indexfond.
Sen, sluta lyssna på dina kompisar om investeringar. Snacka med oss istället