Lägga upp ekonomi

Halloj!

Jag har en fundering kring ekonomin och hur jag ska lägga upp den. Hittills så har jag sparat en stor del direkt till ett sparkonto med ränta då jag och min sambo letade hus och nu har vi köpt huset och jag känner att jag har kommit till nästa steg och det är här jag funderar på hur jag nu ska göra.

Huset är relativt fräscht och inga stora renoveringsbehov, utan lite mer greja med det man tycker är roligt, men först och främst så är väl det första att bygga upp en buffert så man har pengar för “miniprojekten” och ifall kylskåpet och tvättmaskinen skulle gå sönder.

Pensionssparar gör jag och sparar cirka 1000kr i månaden i fonder, funderar på att eventuellt öka sparkvoten nu när jag har det bra ställt med inte så mycket utgifter (läs barn), för att eventuellt sänka den när jag väl får barn. Här är det globala indexfonder med lite sverige och tillväxtfonder. (Lf global index, avanza emerging markets och lite annat typ.)

Sedan så vill jag gärna ha ett litet kortsiktigt sparande på ett sparkonto för t.ex. nya bildäck, skidresa, datorskärm osv osv, lite sparande som jag kan ta ifrån när jag behöver men även för att spara till diverse utgifter som kommer varje år som t.ex. service på bil o så. Här tänker jag ett månadsparande på typ 1500kr ish

Några åsikter än så länge, tänker jag fel med något?

Min andra del på myntet, jag gillar att spara och skulle mycket mer gärna spara i fonder och aktier istället för att köpa en ny landsvägscykel så därför funderar jag på att ha en “hink” med sparande som egentligen bara är till för att jag inte ska köpa onödiga materiella grejer utan kanske spara i utdelningsaktier, kortsiktigt investerande i aktier. Tänker jag fel här? är jag dum om jag börjar sparar till en utdelningsportfölj? Borde jag bara lägga allt överskott i mitt pensionssparande och i mina andra bufferter? Notera, tidshorisont på den hinken är väl allt ifrån kortsiktigt till långsiktigt.

mvh,
nybliven men fundersam husägare…