Lågkonjunktur i Sverige?

Är sverige i en lågkonjunktur eller på väg in i en lågkonjunktur?

Påverkar det svenska börsen? Isåfall hur brukar börsen påverkas?

2 gillningar

Det tros det. Men vi kan också till exempel få en 10-årig högkonjunktur nu eller en 5 månaders lågkonjunktur, ingen vet.

Hade någon vetat säkert hade de varit de rikaste personerna i världen, då de tydligen kan förutse framtiden.

Men om inga parametrar förändras i vår globala värld så är det stor sannolikhet att det blir en mild lågkonjunktur, kan bli värre eller bättre, ingen vet.

Sannolikheten att någon parameter förändras så att det blir omöjligt att förutspå vad som ska hända är 100%.

1 gillning

Börsen ligger alltid före verkligheten med 1-2 år ungefär. På börsen är det alltså lågkonjunktur innan den kommer på riktigt och på börsen är lågkonjunkturen slut samtidigt som det står ”Nu är krisen här” på Expressens löpsedel.

1 gillning

Arbetsmarknaden kommer antagligen dala men vi pratar om rekordhöga nivåer av sysselsättning just nu: Sysselsättning - Ekonomifakta (Även per capita)

Det ska mycket till för att allting deppar ihop fullständigt. Man får också betänka att alla som jobbar för svenska kronor har tappat sådär 10% köpkraft bara av inflationen och sedan valutan ovanpå det.

Hela Sveriges arbetskraft har så att säga fått en rejäl lönesänkning. Vilket gör oss internationellt billigare. På gott och ont…

3 gillningar

Jag tänkte bara om det går att veta att man befinner sig i en lågkonjunktur, typ som att man vet att man befinner sig i en björnmarknad. Eller kan man bara i efterhand säga att man befann sig i en lågkonjunktur :thinking:

2 gillningar

Det finns väl flera olika definitioner men en vanlig är att om det varit negativ BNP-tillväxt två kvartal i följd så innebär det att vi befinner oss i recession.

1 gillning

9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Ok. Det var bra att veta, men jag vet inte hur jag ska ta reda på det :grinning:

Jag hörde av ett finansproffs att vi inte är i lågkonjunktur nu i alla fall.