Lämna Avanza för Savr / Montrose?

Hej.

Har varit en trogen Avanza-användare i många år nu men börjar få upp ögonen för uppstickarna Montrose eller Savr. Sparar en hel del i utdelande ETF:er såsom JGPI, JEPI där det finns en hel del avgifter på Avanza, växlingsavgifter mm. Vad jag kan läsa ut så är dessa två uppstickare vassare på detta (ovanligt nog), om det nu håller i sig. Dock tycker jag Savr känns lite beta och inte riktigt moget i deras interface.

Tillhör den äldre skaran här och vill känna mig trygg och ha en bra upplevelse när man kommer in. Ska ju inte mötas av ett Leo Vegas när man hoppar in.

Någon som har gjort ett byte eller står inför ett? Åsikter, tankar?

Var på väg att flytta en del till Montrose, men dels har flytten av värdepapper tagit +3 månader vid det här laget och dels verkar de vara kinkiga med att bevilja värdepappersbelåning.

Det jag tjänar på att belåna upp till 10% på avanza gör alla skillnader i avgifter till menlöst småfjutt, ifall jag inte kan få motsvarande kredit dit jag flyttar blir det en förlustaffär.

Så jag kommer börja röra mig tillbaka så snart det går.

1 gillning

Min flytt från Avanza till Montrose gick smidigt. Någon enstaka fond som tog lite längre tid men det spelar ju ingen roll om man inte tänkt sälja. Jag har/hade absolut inga problem med värdepappersbelåning. Smidigt att få och smidigt att ändra.

1 gillning

Jag kör alla i olika omfattning så har inte gjort något direkt byte. Savr har ingen möjlighet värdepapperslån vilket är ett stort minus enligt mig iaf

Går själv i tankarna på att byta från Avanza till Savr eller montrose. Finns inga rationella skäl att hänga kvar på Avanza. Har varit kund hos dem sedan 2011 men rent rationellt finns ingen anledning att vara kvar där idag. Bättre räntor på aktielån på Montrose. Lägre avgifter på courtage både hos montrose och savr. Lägre avgifter på fonder hos de båda.

Allt mitt nysparande går idag till mina portföljer hos savr och montrose. Ska successivt börja sälja av mina innehav på avanza och flytta över pengarna för nya investeringar på savr och montrose. Nu när Länsförsäkringar också äger Savr så känns det än mer stabilt.

3 gillningar

Savr är bättre för att småköpa jgpi och jeip vs montrose då minimicourtaget är 19kr för tyska etfer på montrose. Kör själv mestadels montrose pga krediten men småköper nisch-ETFer på savr också (500-1000kr poster). Avanza har jag enbart kvar för att teckna IPOer med kredit

Gick smidigt för mig att flytta från Avanza till Montrose, och så beviljade de mig en kredit på 0.5mkr utan vidare problem.

1 gillning

Hej!
Vad tråkigt att du inte gillar vårt interface. Berätta gärna mer om vad det är du inte gillar, så tar jag feedbacken vidare till våra produktdesigners.

Tidigare hade vi ett mer lekfullt interface, där det till exempel visades konfetti när kunden gjorde ett köp. Detta är borttaget och designen har arbetats om ordentligt. När du loggar in i appen nu möts du av ett nyhetsflöde med de senaste nyheterna, insikterna och poddanalyserna om bolag du äger/bevakar, så att du enkelt kan hålla dig uppdaterad med vad som händer. Denna service ser vi som en riktigt bra funktion för att våra kunder ska kunna ta underbyggda handelsbeslut.

Mvh,
Emma på SAVR

Det här låter ju lite oroväckande. Jag har varit trogen Avanza-kund sedan Gustav Vasa gick i kortbyxor, men de lägre kostnaderna för belåning på Montrose lockar ju helt klart. Kan du berätta mer om din upplevelse?

Jag är också lite skeptisk till att de inte berättar om vad som gäller om man vill ha en kreditlimit på över miljonen, utan man måste kontakta supporten. Någon som gjort detta och kan berätta vad de sagt? Är det sämre räntor om man vill ha en högre kreditlimit?

Om jag förstått allt rätt är fusionen med LF klar i september. Det kan därför vara värt att avvakta lite för att se om de ändrar riktlinje, exempelvis sänker courtage till 0,05% som LF (men behåller lägsta courtage på 1kr) eller erbjuder bolånerabatt för befintliga kunder. Sen skulle jag personligen gärna se att de även inför kontonummer på sina isk så det lättare går att sätta in pengar.

Allt detta gör att jag personligen är avvaktande innan jag eventuellt väljer @SAVR som ”huvudbank” för mitt sparande

Du behöver oftast inte sälja för att flytta innehav, använd respektive plattforms digitala flyttfunktion.

Hej igen Emma.

Tack för din återkoppling och att ni är aktiva i forumet. Ja, svårt att säga överlag. Nu är det samma för mig och flera kan jag misstänka när man är van vid Avanzas UI att vänja om sig. Men, ett mer “vuxet” utseende hade varit önskvärt - se lite på Avanzas både app och hemsida för inspiration. Förstår ni kan inte kopiera rakt av men ta lite inspiration från dem kanske?

Ska ni satsa mer på webben?

Tack för din feedback!
Jag ska framföra den till produktdesigngänget. Har du testat att ha vår app i light mode istället för dark mode för att se om det är där skon klämmer? Om inte så prova gärna och se om det känns bättre. Du hittar färginställningarna genom att klicka på dina initialer högst upp till höger på hemskärmen, och sedan välja “Inställningar”.

Vårt stora fokus har varit att ta fram en app som vi gillar både till design och utseende, och vi arbetar just nu med att göra detsamma även för webben.

Ha en fin dag!
/Emma på SAVR

2 gillningar

Jag är inte den du skrev till tidigare, men har väldigt svårt för hemsidan då den känns väldigt “modern och klumpig”, klassiskt mobilanpassad sida som är gjord för att endast kunna utföra dom mest grundläggande sakerna.
Som exempel om jag utför en sökning och hittar 3 fonder som är intressanta så kan jag inte öppna alla 3 i varsin flik, endast en. Sedan när jag går bakåt så är sökning borta och jag måste söka på samma sak en gång till.
Sidan har dessutom varit långsam senaste tiden, och ibland inte velat ladda alls.
Hade egentligen tänkt flytta över mer till savr från Nordnet och Avanza men jag vågar inte riktigt, sidan känns inte riktigt pålitlig. Tycker inte att jag har särskilt höga krav, men jag får ganska dåligt intryck av sidan när all fokus verkar ligga på design, vilket tyvärr verkar vara ganska vanligt idag

2 gillningar

Hej!
Du har tyvärr helt rätt i att webben ligger efter i funktion och användarupplevelse – där håller vi helt med dig.

Detta beror på att vi gjort väldigt stora tekniska uppdateringar och utvecklingar av plattformen de senaste åren: Först en migrering av all infrastruktur, vilket var nödvändigt för att vi skulle kunna ge våra kunder de funktioner vi vill tillhandahålla och utveckla (t ex aktiehandel). Sedan själva design- och utvecklingsarbetet av den faktiska plattformen, inklusive alla vitala funktioner.

Eftersom den absoluta majoriteten av våra kunder primärt använder appen, har vårt fokus varit på den. Nu har turen dock kommit till webben, så så ett utvecklingsarbete för att få den till en bra nivå sker nu.

Mvh,
Emma på SAVR

2 gillningar

Är det alltså så stor andel som använder appen? Jag hade trott att majoriteten använder en vanlig webbläsare. I mina ögon är mobilen alltför begränsad och det blir onödigt omständligt och tidskrävande, jag vill ha en dator och gärna 2 skärmar.

Men antar att det börjar bli allt mer vanligt att folk inte ens har en dator, utan gör allt på mobilen. Inte så konstigt då att fokusera på appen… Även om det känns bakåtsträvande för mig som är van att kunna “röra mig fritt”, och inte vara bunden till en flik/app/skärm åt gången.

Men tack för ett bra svar!

5 gillningar

Det där är helt klart en generationsfråga. Jag som är född sent 90-tal ligger väl på gränsen där, stora köp görs via stor skärm, resten på mobil. Så gott som samtliga yngre än mig gör allt det på mobilen.

2 gillningar

Jag är 44 år. Använder nog SAVR appen till 80% och weben till 20%. Handlar på båda. Klart weben är skönast när man sitter framför datorn men appen funkar helt ok för att handla. Har kommit på att jag loggar in för att läsa nyheter ganska ofta och inget annat.