Låna med landställe som säkerhet?

Hej,

Har någon erfarenhet av att låna på sitt fritidshus till en kontantinsats?

Om man har ett fritidshus som är värderat till 10 miljoner, att då låna ca 200 000 på det. I detta fall är fritidshuset obelånat och avbetalat.

Något man ska tänka på? Någon särskild bank som rekommenderas?

Allt gott!

Jag fick belåna mina föräldrars sommarstuga för kontantinsats till en bostadsrätt en gång. Inga direkta konstigheter/lurigheter.

Hade dock sett till så att vi båda hade samma sparbank och samma bankkvinna för smidighetens skull.

Har fått intrycket att de lokala sparbankerna, där man får en egen namngiven bankman/bankkvinna med eget telefonnummer, är lite bättre på såna här ovanligare ärenden än vad de anonyma bjässarna är. Men för all del, jag kan ha fel :musical_note:

1 gillning

Tack för svar Jenny! Ska ha möte med en bank på fredag, får se vad de säger.

1 gillning

Inga problem, det är värdet på säkerheten som är viktig och sen om det är en tomt, sommarstuga, lägenhet etc spelar ingen roll

1 gillning

Borde inte vara några problem så länge du klarar kalp. Men gissar att det blir ett förhållandevis dyrt lån i och med att du bara lånar en liten skitsumma, de administrativa kostnaderna för att lägga upp lånet och säkerheten blir nog stora i förhållande till själva lånet.

1 gillning