Jag och min fru har äntligen hittat en tomt som vi vill köpa och sedan bygga ett hus på. Vi har tänkt att köpa tomten kontant (cirka 30 % av de pengar vi har till förfogande) och sedan ge oss ut på jakt efter rätt hus. Totalt har vi cirka två år på oss att färdigställa hela projektet efter köpet av tomten.
Nu undrar vi om någon här vet om banken accepterar en tomt som säkerhet när vi vill sätta igång med husbygget och behöver hjälp i form av lån. Eller hade det varit bättre att redan nu kontakta banken och köpa tomten på kredit för att ha alla pengar kvar när vi vill sätta igång med husbygget?
Om jag minns rätt så tog vi ett byggkreditiv men jag tror även tomten låg som säkerhet. Vi hade köpt tomten för 3,5 miljoner kontant och huset kom att kosta ca 5 miljoner.
När vi byggde nytt och betalade tomten kontant så räknades den snarare av från kontantinsatsen i samband med att byggkreditivet lades om till ett bolån.
Alltså, lite simpelt uttryckt, tomt och material/tjänster som betalts med egna pengar blev kontantinsats, den utnyttjade delen av byggkreditivet blev bolån.
Det finns andra som kan detta bättre än mig, men säkerheten för byggkreditivet utgörs av den framtida fastigheten (tomt samt byggnad/er), och då denna säkerhet medför högre risk än en tomt med färdigställd byggnad plägar byggkreditiv ha högre ränta, eller så får man inget alternativ till rörlig ränta.
Bolån i den traditionella bemärkelsen med sedvanlig säkerhet tror jag endast gå att få på en bostad, och enbart tomten utgör ingen bostad. Därmed inte sagt att det inte går att få någon annan typ av lån med enbart tomten som säkerhet, det vet jag inte men skulle tro att säkerheten i så fall värderas tämligen lågt.