Hej, ja vi som många andra behöver nytt värmesystem i dessa tider, vi har beställt ett som kommer i april/maj.
Vi som många andra har då gjort precis som Riksbanken inte vill att man ska göra, tagit mer lån (negativa sprilaren är igång)
Grejen är då att vi tog lånet redan nu, så jag sitter här med 300k på vanliga kontot, och ja de är dumt att börja återbetala innan prylarna ens är betalda men det blev så.
Frågan är ju dock om de ens är värt att föra över dessa pengar på ett räntesparkonto för denna korta period på 4-5 månader?
SBAB 2% ränta på sparkonto.
300kkr = 6000kr för helåret. I ditt fall 4 mån = 2000kr. Skatt 30% ger ut 1400kr
Är det mycket pengar för dig?
Rätt hög timpeng skulle jag tro.
Segt att behöva nytt värmesystem.
Tänker att din fråga har ett ganska enkelt svar. Att skapa sparkonto med ränta även om du gör det hos en ny bank tar inte mycket längre tid än att skapa den här tråden. Om vi antar en ränta på 2 % (går att få bättre) så blir ränteintäkten om du behöver använda pengarna först i Maj månad ca: 300k * 0,02*(5/12) = 2460 kr.
Eftersom hela “krånglet” tar typ en kvart är det klockrent värt tycker jag. Gratis pengar utan risk!