Långa räntor och rörligt bolån - korrelation?

Det här har faktiskt diskuterats tidigare. @janbolmeson har åsikten att storleken inte ska spela någon roll och att man istället ska dela in det i 2 faser - stay rich och get rich. Jag håller bara delvis med precis av de anledningar du tar upp:

1. Har man ett litet sparande och så har man troligen en stor del av sitt sparande i framtida insättningar i form av utbetalning av lön och månatliga insättningar. Därmed kan man ta större risk eftersom man har en “buffert” i form av lön. Troligen kommer detta falla in samtidigt som get rich fasen men det är ju inte självklart.

2. Har man en större förmögenhet så är det betydligt tyngre att tappa en stor del av den. Att tappa 10% om man har 100k jämfört med 10M är en otroligt stor skillnad. Det finns säkerligen folk som fortfarande är i get rich fasen med 5+M och då bör man i mina ögon ta en lägre risk än om man har 100k.

Därför har jag satt som någon form av enkel gräns att fram tills man har 1M så är min åsikt att man bara bör ha aktier och bankkonto (bara så mycket på bankkonto som bufferten kräver). Därefter kan man börja experimentera med långa räntor och guld.

Eventuellt ser jag att man har en terdje fas som jag har svårt att kalla för något men kanske “diversifieringsfasen” där värdet av diversifiering överstiger nyttan av att vinstmaximera.

2 gillningar