Långsiktig belåning på aktieportfölj

Hej!

Kan man inte belåna sin portfölj till 20% typ och ha denna belåning konstant? Låt oss säga att börsen går ner 50%, då är min belåningsgrad fortfarande 40% (Ofarligt).

Vad ser ni för risker med detta om man har belåningen långsiktigt (10-15 år)?

Hej!

Självklart kan man belåna sin portfölj med 20%, däremot så får man betala en ränta för detta lånet hos sin bank, finns nog ingen bank som lånar ut dom pengarna gratis.

Den största risken jag ser är att villkoren för lånen kan ändra sig vid kriser och då har du inte samma förutsättningar som när du påbörjade lånet. Du kan då bli tvingad att sälja av den belånade delen och då finns det inte mycket kvar på kontot.

Sedan att du själv inte mentalt klarar av en sådan nedgång med hävstången som du själv lagt in med belåning, att du då blir rädd och säljer av.

Jag ser inte så mycket mer risker med belåning än dessa. Förutom självklart en helt ekonomisk kollaps där vi får en så stor nedgång att hela ditt kapital försvinner då du sitter med belåning och måste tvångssälja ditt innehav.

Hej Robin.

Skulle du kunna kommentera din tankar till min fråga som jag lagt ut men inte riktigt fått svar på. Du verkar duktig på detta. Min fråga har rubriken - Rebalansera med värdepapperskredit.

Tack på förhand. /Hampus