Länsförsäkringar vs Storebrand exkluderingar

Inom ITP har man i princip valet mellan Länsförsäkringar Global Index och Storebrand Global All Countries (genom olika förvaltare). Jag vet att Storebrand är bredare så tillvida att den inkluderar tillväxtmarknader. Men jag blev helt chockad när jag såg listan på deras exkluderingar här: https://www.storebrand.se/globalassets/dokument/hallbarhet/rapporter/2025/storebrand-fonder-exkluderade-bolag-q1-2025-250411b.pdf

Både antalet och vilka bolag som står på listan. Jag lyckas inte googla fram motsvarande för LF, utan bara vagt svammel om kriterier. Någon som vet en lista?

Avgiften är något lägre på LF också, men ytterst marginellt (LF 0.07, Storebrand 0.13).

1 gillning

Går att läsa sig till angående LF här. :smiley:

Hmm, ok. Tack! Kanske lyckas googla efter några exempel på vad indexet träffar och inte. Men inte ska det vara lätt inte.

1 gillning
2 gillningar

Hurra! Stort tack!

Bara allmänt nyfiken på hur man ska tolka listan på exkluderade bolag hos Storebrand. Tex 0 exkluderade bolag som är involverade i gasutvinning i Arktis… Låter ju som att fonden då kan innehålla företag som sysslar med just detta, men det går ju emot riktlinjen. Måste ha otur när jag tänker, men hur..?

Vild gissning men kan det vara så att de satt upp ett sådant exkluderingskriterium men att det helt enkelt inte finns något bolag som träffas av det i det index som fonden i övrigt följer?

Ja, det är ialla fall en förklaring :slight_smile: