Ord som “viktas” “bedöms” oroar mig lite. Nu blir det väl inte börsindex i traditionell bemärkelse eller? När jag nu signat upp på den här modellen om indexsparande och genomsnitt av alla världens bolag vill jag ju inte göra stora avsteg. Ska jag sälja av SHB småbolag och lägga i Lysa i stället?
Även innan denna nyhet var SHB en ”indexnära fond” dvs valde bort bolag utifrån cannabis, porr, etc.
En rå indexfond känns nästan omöjlig att hitta, det är väl Lysa Bred som gäller isf (men även Lysa Bred exkluderar väldigt många bolag i svenska delen på 20%).
Vill du ha med alla bolag som kommer gå under pga deras verksamhet leder till ökade utsläpp av koldioxid? Det är dessa bolag som fondernas nya index kommer exkludera.
Enligt en rapport som IEA lanserade i veckan måste all ny exploatering av fossila bränslen stoppas omedelbart om vi skall ha en chans att nå COP-målet om 1.5 grads temperaturökning. Detta från en organisation som grundades för att trygga och säkra energiöverföringar med olja.
Magnus, Proethos förvaltare, skrev på Facebook för ett kort tag sedan i stil med att snart kommer regeringar att betala företagen att inte fortsätta utnyttja sina kol-baserade tillgångar.
Jag vill absolut inte ha med sådana företag i mina fonder. Tycker att det ligger i tiden att deinvestera dylika företag. Nu kommer Handelsbankens indexfonder ta upp kampen igen med med SPP’s Plus-fonder. Konkurrens är alltid bra .
Tillägg:SVT:s analys är att inte ens de största förvaltarna i världen har tillräckligt mycket påverkan för att kunna förändra dessa företags verksamheter.
Tillägg 2: Stort tapp för oljebolagen
“MSCI energiindex har tappat 22 procent i värde på 10 år. Samtidigt har det stora världsindexet MSCI ACWI ökat med 140 procent. En siffra som visar varför flera AP-fonder som ligger nära index, med låga förvaltningskostnader mer än fördubblats i värde på 10 år.” (Källa)
Låt marknaden avgöra, är ett bolag inte lönsamt kommer det åka ur index så småningom.
Tänk om vi sitter och väljer bort bra bolag som klarar anpassa sig till framtida eller nuvarande miljökrav?
Sen tvingas vi köpa tillbaka samma bolag dyrare.
Det här är inget annat än sabotage från aktiva förvaltare anser jag…
Indexen är mer ambitiösa än minimikraven i EU:s riktlinjer och skall ha en växthusgasintensitet, mätt som utsläpp av växthusgaser enligt Scope 1, 2 och 3, vilken är minst 55 procent lägre än växthusgasintensiteten för referensportföljen. Indexen skall också minska växthusgasintensiteten med minst sju procent årligen.
Vad betyder det i praktiken? Att många industriföretag väljs bort på grund av rapporterade CO2 utsläpp? Vilken källa tas CO2 utsläppen från, årsrapporter eller något oberoende? Vad händer om det inte finns pålitliga siffror för ett bolag?
Företag som sätter upp vetenskapligt baserade mål, så som Science Based Targets och/ eller har ett tydligt bidrag till klimatmålen i Agenda 2030 gynnas.
Betyder det att någon ska sitta och cherry-picka bolag beroende på företags externa kommunikation?
Indexen har en strikt exkludering av fossila bränslen men har möjlighet att investera i så kallade ”omställningsbolag” vilket är bolag involverade i kraftgenerering och –distribution som bedöms vara i processen att ställa om sin verksamhet på ett sätt som förväntas bidra, snarare än motverka, till uppfyllandet av Parisavtalet.
Igen, ska någon sitta och cherry-picka vad som är ett “omställningsbolag” och vad som inte är det. Med andra ord sitta och sia om framtidsutsikterna för olika bolag på samma sätt som aktiva investerare gör när de försöker sia om framtida vinst?
Jag har inte beslutat mig om jag ska flytta över det jag har i SHB global småbolag till Lysa, men jag tycker det verkar bli mer och mer som aktiv placering mot bolag man tror är hållbara i framtiden. Har inget emot att folk vill investera i sånt men varför kan man inte ha valmöjligheten att hålla sig nära index i stället för att ta aktiva bedömningar kring företag baserat på kommunikation och framtidstro?
Självklart ska vi jobba för en grönare värld och allt det där. Alla ska göra vad dem kan osv.
Men så länge verksamheten pågår och är tillåten så borde den väl ingå?
När den typen av verksamhet inte är tillåten längre så borde den uteslutas så klart.
Varför ska en passiv förvaltare ställa sig över lagen?
Fattar jag det rätt att de kraftigt reducerar antalet innehav i globalfonden och nu kommer att ha endast 1117? Det är väl i så fall en av marknadens smalare globalfonder. Länsförsäkringar Global Indexnäras index har drygt 40 % fler innehav. Är det verkligen miljön de bryr sig om och inte den egna plånboken?
Med reservation för att det inte är lätt att läsa dokumentationen, så jag kan ha fattat fel.
Riktigt bra av SHB. Det vad SHB missat är att sänka alla indexfonder till 0.20% i förvaltnings avg . Det kallas bra jobbat till 100%. När man ändå byter index och exkluderar dåliga bolag kan man lika bra sänka avg för att även kunden ska bli helt nöjd . Storbankerna tävlar vems indexfond ska vara bäst i hållbarhet då är det lika bra visa vems indexfond är billigast. . Det är minst lika viktigt för kunden .
Indexet för LF Global Indexnära innehåller 1583 företag, vilket är avsevärt mindre än bägge av dessa nya index som Handelsbanken byter till. Dessutom exkluderar LF företag från sitt index, så siffran kommer bli mindre än 1583 för den fonden. Vilket också förklarar de avvikelser som finns från index-avkastningen.
Det var nog någon variant av Solactive ISS ESG Developed Markets Paris-Aligned Benchmark jag tittade på. Inte lätt att fatta exakt vilket index som används. Skulle underlätta om alla fonder skrev ut ISIN i faktabladet i stället för nöja sig med att hitta på en egen benämning.
Enbart Solactive verkar ha 5.114 olika index för fondförvaltarna att välja på. Inte lätt för konsumenterna att jämföra olika fonder.
Det är “Paris Aligned” indexet som globalfonden kommer följa, se bild.
Som sagt, båda har +2600 innehav.
Dock värt att komma ihåg att fonden alltid följt “MSCI ACWI” like SPP Aktiefond Global, därav många fler innehav än LF Indexnära.
Vet inte exakt hur man ska kontrollera detta och det är egentligen ointressant, tror inte det påverkar fonderna märkbart MEN det är ändå intressant att man betalar extra för att fonden ska välja bort bra bolag, efter uppgång så ändras policyn och vi får kanske köpa tillbaka aktierna dyrare.
Bara något att reflektera över, i grunden är jag dock för hållbarhet.