Hur går LYSA alltid sämre än global index?

Hur kommer det sig att LYSA alltid går sämre än globalt index?
Tex om man tar iår när LYSA borde gå bättre eftersom LYSA har 20% sverige.
LYSA: Ca -18,30%
DNB Global Indeks S: ca -18,19%
Plus Allabolag Sverige Index: ca -11,58%
Avanza Emerging Markets: ca -7,99%

Hur kommer det sig då att LYSA går sämre än globalt även fast LYSA ska ha en överexponering mot Sverige på runt 20%. alla perioder oavsett om det är 5 år 3 år 1 år eller iår etc. så lyckas alltid LYSA vara sämre. Hur kommer det sig? Borde man bara ge upp LYSA och köpa 1 global index fond istället?

3 gillningar

Ping @Lysa.

Om jag ska gissa, så beror det på en kombination av småbolag, tillväxtmarknader och exponeringen mot Sverige.

4 gillningar

Det kan jag förstå. Globalt, speciellt USA har gått bättre än sverige på sistone men just iår har sverige både stora och små bolag gått bättre. även tillväxtmarknader och emergingmarkets har gått bättre.

• LYSA: Ca -18,30%
  • DNB Global Indeks S: ca -18,19%
  • Plus Allabolag Sverige Index: ca -11,58%
  • Emerging Markets: ca -7,99%
  • Plus småbolag sverige index: ca-11,81%
  • Länsförsäkringar tillväxtmarknad index a: ca -15,71%

så i detta fall när Sverige är över exponerat borde LYSA gå bättre, men icke. men jag kanske missar något.

Jag har Lysa idag för att det är forskningsbaserat och dom ombalanserar. (100% aktier har jag i Lysa). Men om dom ändå i dom flesta “klimat” alltid är sämre så är det exakt lika smidigt att ha endast 1 global index fond.

Så frågan återstår: Borde man byta från Lysa till 1 global index fond och vara nöjd med en bättre avkastning på sikt?

10 gillningar

Kör du 100% aktier så blir det väl bara inbördes som ombalanseringen sker och inte i de individuella värdepapperen som ingår i fonderna.

1 gillning

Jag tänker att det blir en ombalansering mellan fonderna. då syftar jag på dessa som dom skriver i sitt White Paper:

Kollar man nu ligger DNB Global på -19.82% i år.

Lysa bred 100% aktier ligger på -18.26%

Alla kurser kanske inte hade uppdateras ännu.

9 gillningar

Ja det här är ju det viktigaste att hålla koll på i dessa tider. NAV uppdateras olika ofta. Tungan rätt i munnen!

Storebrand Global All Countries som i stor mån återspeglar global aktiemarknad ligger nu på -19,31% den 7 april YTD.

2 gillningar

Hörde något rykte att den är flash-studsen igår skedde precis vid 1600 vilket är när Svenska fonder sätter NAV, så det kan ju också vara hela havet stormar kring vilken NAV-kurs man fick till följd av den.

2 gillningar

Ja det blev tex enorm diff igår mellan:

Swedbank Robur Access Global -4,46%
Länsförsäkringar Global Index -1,86%

Den 7 april. Båda globalfonder utan tillväxtmarknader. Godtycklig ESG-filtrering i all ära men det måste vara volatilitet + NAV-tider som spökar.

Trodde länge att alla fonder satte NAV exakt samtidigt men så verkar det inte vara. Kanske ett uppslag till ett avsnitt eller iaf en short att gräva i? @janbolmeson ? :slight_smile:

7 gillningar

Kanske den något högre avgiften kombinerat med home bias.

Jag har en global indexfond men jag hade behållit Lysa. :+1:. Det finns ingen anledning jämföra Lysa med en global indexfond exkl. EM. Då du jämför 2 olika produkter.

Ursäkta ordvalet, men jag anser att LYSA är överhypat skit.
Jag vet att många här inne gillar LYSA av flera anledningar men själv har jag aldrig sett varför man någonsin skulle vilja använda tjänsten när en indexfond är minst lika enkel och börjar man närma sig ålder för uttag så finns sparkonton och räntefonder för att sänka sin risk avsevärt.

Har bekanta som använt LYSA länge och i samtliga fall har en vanlig indexfond slagit detas portföljer rätt ordentligt.
Man betalar alltså en högre avgift för sämre avkastning, det enligt mig, är skit.

Kommer säkert få mig en dänga för detta men det är min åsikt och hur mycket jag än läser på om robotar så har min åsikt inte ändrats en gnutta.

10 gillningar

Detta vittnar bara om att du inte förstår skillnaden mellan en global indexfond och Lysa som jag ser det. Lysa är en sammansättning av flera fonder och just under de senaste åren så har en global indexfond gått bättre. Det blir lite som att jämföra äpplen med en fruktkorg och säga att “du skulle bara satsat på äpplen istället” eftersom äppleskörden blev bäst under senaste åren.

-------- Åter till trådskaparen fråga --------

Om man jämför Avanza Global (-21,26%) med Lysa (-18,34%) i år så har Lysa gått mindre dåligt. I alla fall när jag tittar nu på morgonen. Förmodligen har det att göra med olika stopptider precis som beskrivits tidigare i tråden

7 gillningar

Detta är alltså bekanta som varit med tidigt på LYSA tåget.
Vill man betala mer och få mindre så kör hårt!

5 gillningar

Men även om du kör Lysa 100% så kan du inte jämföra med en random global indexfond.

Bilden som postades ovan:

Utan att ha data på det så gissar jag att rätt få som väljer Lysa väljer 100% för alla sina konton. Där kommer ju ett annal mervärde in.

Sedan går du ju miste om den psykologiska effekten (och resultatet som kan bli av det). Det är betydligt svårare att ägna sig åt pill och navelskådning. Tror det är ganska få som är “aktiva” sparare som väljer en global index fond och behåller den över lång tid utan att tweaka.

Det är i så fall mer de som vid en rådgivning hos sin bank blir rekommenderad någon slags blandfond eller en mix av olika fonder med avgifter som förmodligen överskrider Lysa:s.

Men visst är det bra att man kan välja det som passar en själv bäst?

3 gillningar

En sak som är dum är att Lysa tagit bort tabellen med utveckling det senaste, från sin öppna sida. Det står inte längre hur det gått senaste veckan, senaste månaden, senaste året, osv. Detta tycker jag är rätt svagt.

13 gillningar

Jag tillhör gänget som tycker Lysa är lite dyr och har själv sålt av mitt innehav där. Främst för jag ville ha mindre home bias och en enklare portfölj.

Men.
Lysa och även Opti, är troligen ett väldigt bra val för en stor grupp sparare, för de minskar risken för pill och hoppande.

En av ens största fiender för ens eget långsiktiga sparande är just det, ens eget beteende.

Inte att avgiften skiljer 0.X% mot en indexfond eller att den presterar 1-2% sämre eller bättre i jämförelse mot ett visst index under en viss period.

RT har tagit upp detta fenomen i flera avsnitt, det är därför så många underpresterar mot index, trots att de är investerade i en indexfond. För de pillar, flyttar, försöker optimera och säljer av vid oro på börsen och köper in sig igen vid fel tidpunkt. Se bara Avanzas rapporter om Avanzianernas årssnitt för att se fenomenet.

Så sitter man alltid still i sin båt, då är troligen en global indexfond bättre. Men se bara på pilltråden för 2024, vi var cirka 10-15 stycken kvar på hela året, som inte pillade. Gissar att vi blir ännu färre 2025.

Så jag tycker både Lysa och Opti har en bra produkt för många, då prislappen är oerhört prisvärd, i jämförelse med vad många förlorar i avkastning, för att de begår beteendemisstag.

Sen så har inte alla pillgenen, men vi är nog i minoritet har jag märkt.

Länk till en av Carl Richards artiklar på ämnet beteendemisstag kring sina investeringar. Finns fler, men denna är hyfsat lättläst, trots engelsk text.

2 gillningar

Det är dock väldigt enkelt på Lysa att sälja av och köpa aktier, genom att skruva på ratten mellan räntor och aktier. Jag har någon i min närhet som envisas med att skruva upp, ner, upp, ner för att för försöka timea, och det går förstås inget bra.

Fick chatmeddelande från en annan häromdagen som undrade om de skulle sätta över allt i räntor tills oron lugnat sig.

Jag tycker Lysa är en enkel och bra service som gör det lätt för de som förstår tillräckligt mycket för att inte medvetet skjuta sig själva i foten, men att den skyddar mycket mot beteendemisstag känns inte rättvist.

2 gillningar

Vissa har verkligen pillgenen. :see_no_evil:

Sen måste man inte vara på börsen, även om det är lönsamt för vissa. Ibland så kan ett sparkonto vara bättre. För måendet om inte annat.

Sen skrev jag minskar risken, inte tar bort den.

1 gillning

Jag har en liten del kvar i Lysa bred i och med att jag vill ha det och jämföra med globala indexfonder.

Så här är utvecklingen i år 100% Lysa bred

3 gillningar