Global indexfond som inte väljer bort bolag av etiska skäl?

Jag söker efter en global indexfond som är en verklig indexfond och inte väljer bort innehav av de politiska skäl som råkar vara på modet.

Hittar dock ingen billig sådan som är bättre än LF Global Indexnära. Någon som har tips?

Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc är bra, har många innehav men handlas i euro och är dyr.

Vad är det fel på Avanza Goobal? Eller du vill ha ännu mer oetisk?

1 gillning

Den har väl bara 1600 innehav? Vanguard har tex ca 3500.

Det jag vill ha är så ett så stort innehav som möjligt som slaviskt följer index utan att välja bort företag på grund av politiska modenycker.

Fast när du går in och kollar årsrapport på alla innehav i fonden har du mer än 50% av innehav som har 0.0% eller 0.01% tyngd i portföljen. Eller 0.01% har du säker 1000st aktier med 0,0/0.01% som har knappt någon påvärkan i portföljen i Vanguard.:+1:

1 gillning

50% av innehav har knappast någon påvärkan på avkastning. Det är ingetting du vinner på. Man skulle kunna lätt ha max 300-500st aktier i global indexfond. Alla små innehav med 0.0/0.01% är det bara något som man ska ha men till ingen nytta.

Det där faller på sin egen orimlighet, Jacke. 50% av innehaven kan definitivt ha påverkan. De står ju för halva portföljen! Har du tur så är det något av de bolagen som är nästa Tesla.

Som svar på frågan så kan jag föreslå Lysa Aktier (bred). Tyvärr har de övervikt i Sverige men i övrigt är det en fin fond som även täcker in småbolag och tillväxtmarknader till en riktigt bra avgift. De lovar egentligen aldrig heller att de ska vara en indexfond. Det bara råkar vara det.

1 gillning

Den går ju inte att köpa som fond via avanza eller Nordnet.

Jag har inte hittat någon bättre av de lättillgängliga på svenska marknaden än LF Global indexnära alt. Avanza Global trots att de “bara” har ca 1500 innehav. De andra stora svenska fondbolagens är ju oftast av samma storleksordning men dyrare.

2 gillningar

Exakt. Tyvärr utesluter ju även Avanza Global företag som producerar vapen.

Är du säker på det? Står ju på Avanza att det finns både militärindustri, kontroversiella vapen, handeldvapen etc.

Nej, den finns bara direkt hos Lysa. Men om det är en inriktning du tror på så är det väl ingen dealbreaker?

Ja men när de lanserade fonden sade de att det fanns ett par företag de inte investerade i pga detta. Det kanske har ändrats?

Du kan gå in Emil i alla innehav i fonden och du kan se hur många aktier har innehav av 0.0% eller 0.01%,0.02%. Största 10 aktier är 17% av fonden. Sedan kan du titta 100st aktier som följer efter de största 17% hur mycket pengar finns investerat i de. Av de 500st sktier som väger 0.01% i portföljen krävs det många Tesla att det skulle påvärka portföljen på totalen. Men det är klart att det är bra att det finns många innehav :+1:

Man kopierar Lysa ganska lätt den breda portföljen.

LF Global indexnära 65%

Plus Allabolag Sverige index 20%

Avanza Emerging markets 15%

Eller om man vill ha bredaste billig global indexfond

100% Spp Aktiefond Global 0.33% i avg :+1:

1 gillning

Svårare att hitta bra alternativ till Vanguard Global Small-Cap dock som Lysa har med 12% av tycker jag

Handelsbanken GL småbolag 10%. Svårare än så är det inte. :+1:. Anser att det borde räcka mer än 2000st aktier i den fonden :+1:

Ok, det är möjligt. T.ex. Northrop Grumman och Lockheed Martin saknas om jag läser deras innehav rätt.

Jo precis men en total avgift på 0,71 hos Avanza för en indexfond känns inte bra i magen… så jäkla komplicerat kan det väl inte vara att förvalta en sån typ av fond?

3 gillningar

Ja men du får räkna på total avg.

LF Global indexnära 55% 0.22% avg

HSB Gl småbolag 10% 0.71% avg

Plus Allabolag Sve index 20%. 0.22% avg

Avanza EM 15%. 0.29% avg

Jag håller med dig. Dyrt är det och jag vill inte ha den i portföljen då man klarar sig bra utan 10% Småbolag Global. Det borde kosta max 0.40% i avg. Om vi ska vara ärliga borde alla indexfonder kosta max 0.20% i förvaltnings avg även småbolag. Det är ändå datorer som sköter allt smydigt. Kvittar vilken index det följer. Bara transaktions kostnader skulle kunna skilja då det är dyrare köpa småbolag och tillväxtmarknad aktier.

2 gillningar