Lärare: andra jobbmöjligheter?

Hej!

Jag är utbildad 1-7-lärare och har jobbat i lågstadiet i snart 15 år. Jag älskar att jobba med eleverna, men orkar inte mer. Nu funderar jag på vad jag kan göra istället, helst utan att sänka min lön (ca 38 000). Jag kan tänka mig att plugga så småningom men just nu finns varken tiden eller orken, jag behöver “mellanlanda” på ett mindre krävande jobb först.

Är det någon som har varit i samma sits som jag, eller som vet vad en lågstadielärares kompetens går att “översätta” till? Tack på förhand!

Pedagogik är användbart till mycket. Några tankar från min horisont som offentliganställd:

*Arbetsledare på kommunal arbetsmarknadsenhet etc. (För vuxna som arbetstränar efter tex sjukdom.)

*Inom studieförbund som kursledare, samordnare eller administratör.

*Utvecklingsledare eller administratör på kommunal bildningsförvaltning.

*Församlingspedagog. (Träffar barn men i mindre grupper och som fritidsaktiviteter.)

I övrigt - läget måste ändras när välfärdens medarbetare inte håller ett helt yrkesliv, så får det inte vara i samhället :face_with_symbols_on_mouth: Ta hand om dig!

2 gillningar

Jag vet du inte ställde den frågan men det vore värdefullt att kort höra vad det är som är för jobbigt med att vara lärare?

1 gillning

@Agaton-Sax

Det är mycket, men här är några exempel:

• Den outhärdliga ljudvolymen som redan orsakat tinnitus.
  • 10h om dagen för att få jobbet att fungera.
  • Att p g a tillsynsplikten inte kunna gå på toa förutom på din rast.
  • Att 30 min rast sällan blir mer än 20 eftersom transporter från klassrum alltid avbryts av något som är ditt ansvar (konflikt, skadad elev…)
  • Alla mail från arga föräldrar, samt telefonsamtal på sena eftermiddagar, från din privata telefon för vi har inga jobbtelefoner.
  • Tillsist, att följande situation bara är en av 1000 du ska lösa varje dag: Du står i en skrikig matsal där dina 25 elever ska ta och äta mat på 25 minuter. Du ska väga mat och räkna ut kolhydrater och ge rätt dos insulin till en elev, samtidigt som en annan elev är arg och har stuckit, två bråkar, en har tappat ett glas på golvet och en håller på att ta mat hen inte tål. Allt detta är ditt ansvar, samtidigt. Du ska också hinna äta för sedan är du rastvakt. Sedan rusar dagen på i samma takt, dag ut och dag in.
15 gillningar

Tack, jag ska läsa på mer om alla dina förslag!

1 gillning

Sök ett jobb där du kan få nytta av dina pedagogiska kunskaper men INTE med barn, utan med vuxna eller möjligen äldre ungdomar.

Typ SYO, HR, kriminalvården, boendestöd eller varför inte SFI :+1:

1 gillning

@Noomi Tack, jag ska läsa på om dina tips!

1 gillning

Jag röstar på det parti som jag tror kan göra mest för att lösa dagens lärares omöjliga situation. Det kan inte tillåtas att fortsätta såhär, det är ett svek mot barnen, lärarna, och samhället.

Lycka till!

1 gillning

@Agaton-Sax Tack!