Lärare: andra jobbmöjligheter?

Hej!

Jag är utbildad 1-7-lärare och har jobbat i lågstadiet i snart 15 år. Jag älskar att jobba med eleverna, men orkar inte mer. Nu funderar jag på vad jag kan göra istället, helst utan att sänka min lön (ca 38 000). Jag kan tänka mig att plugga så småningom men just nu finns varken tiden eller orken, jag behöver “mellanlanda” på ett mindre krävande jobb först.

Är det någon som har varit i samma sits som jag, eller som vet vad en lågstadielärares kompetens går att “översätta” till? Tack på förhand!

Pedagogik är användbart till mycket. Några tankar från min horisont som offentliganställd:

*Arbetsledare på kommunal arbetsmarknadsenhet etc. (För vuxna som arbetstränar efter tex sjukdom.)

*Inom studieförbund som kursledare, samordnare eller administratör.

*Utvecklingsledare eller administratör på kommunal bildningsförvaltning.

*Församlingspedagog. (Träffar barn men i mindre grupper och som fritidsaktiviteter.)

I övrigt - läget måste ändras när välfärdens medarbetare inte håller ett helt yrkesliv, så får det inte vara i samhället :face_with_symbols_on_mouth: Ta hand om dig!

2 gillningar

Jag vet du inte ställde den frågan men det vore värdefullt att kort höra vad det är som är för jobbigt med att vara lärare?

1 gillning

@Agaton-Sax

Det är mycket, men här är några exempel:

• Den outhärdliga ljudvolymen som redan orsakat tinnitus.
  • 10h om dagen för att få jobbet att fungera.
  • Att p g a tillsynsplikten inte kunna gå på toa förutom på din rast.
  • Att 30 min rast sällan blir mer än 20 eftersom transporter från klassrum alltid avbryts av något som är ditt ansvar (konflikt, skadad elev…)
  • Alla mail från arga föräldrar, samt telefonsamtal på sena eftermiddagar, från din privata telefon för vi har inga jobbtelefoner.