Låt kapital jobba på traditionelt fondkonto eller sälja?

Jag har ett traditionellt fondkonto som jag haft sedan jag var liten och behöver råd om jag ska behålla pengarna på fondkontot för att låta kapitalet växa för att få bättre ränta på ränta effekt.

Har börjat investera mer i Indexfonder, Lysa och Opti och funderar om det är bättre att ta ut pengarna, betala vinstskatt och placera om dom för en bättre långsiktig investering.

Kapital: 430 000, varav 300 000 kr vinst.

• Spiltan Aktiefond Investment ca 30 k, avgift 0.22%
  • Swedbank Robur All. Komplett 300 k. avgift 1.42%
  • Swedbank Robur Global Impact, 40k, avgift 0.8%
  • Swedbank Robur Trans Global A, 50K avgift 1.29 %

Majoriteten av Fonderna har lite för hög avgift egentligen. Och Avgiften borde över tid äta upp den effekten som kapitalet skulle ge.

hur skulle ni göra? Och hur skulle ni placera dom istället?

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Här finns en bra kalkylator där du kan räkna ut om det är mest lönsamt att behålla eller sälja och flytta till Isk. Byter du dessutom fonder till billigare så påverkar ju detta extra också åt det positiva hållet.

Lysa eller Opti är båda bra i min mening. Lysa är billigare, medans Opti har enligt mig en bättre portfölj (bredare, mer marknadsviktad, samt fler tillgångsslag) men är ca dubbelt så dyr som Lysa.

Skapa en egen portfölj på Isk kan också vara ett alternativt med basen (70-100%) i en billig global indexfond.

Tack så mycket!

Vet inte om du missade länk till kalkylator?

Jag har ett ISK redan med ungefär den basen som jag eventuellt kan utöka, alternativt utöka innehav i Lysa eller Opti.

Jo jag missade länken! :man_facepalming:

Varsågod :slight_smile:

1 gillning

Tackar, den gjorde det enkelt att leka lite med siffrorna.

Summa summarum, Vid en sparhorisont > 10år så lönar det sig att byta.

Men tänker nog med hänseende till relativt höga avgifter, speciellt på robur all komplett så kan bytet ge lite mervärde.

1 gillning

Ja i de allra flesta fall lönar det sig att byta till isk. Särskilt eftrsom många dessutom sitter med dyra fonder i sina depåer.

1 gillning