Låta min pappa öppna en kapitalförsäkring eftersom jag är utlandssvensk

Hej alla, är ny här på forumet.

Jag bor i Singapore och fick nyligen upp ögonen för den här sidan och er sparprofil. Insåg snabbt att det var omöjligt för mig att öppna ett konto hos Nordnet eller Avanza eftersom jag inte är skattepliktig i Sverige.

Jag lät då min far öppna en KF hos Nordnet, och skriva in i sitt testamente att kontot ska tillfalla mig. Nu är frågan kan det här upplägget innebära några framtida problem med myndigheter eller banker, när man i framtiden 15+ år ska flytta hem?

Har en känsla att bankerna idag inte vill ta i en med tång som utlandssvensk, jag fick inte ens öppna ett personkonto hos dom 5+ banker jag frågat. Dom hänvisar till problemet med penningtvätt.

Alla inlägg i ämnet uppskattas. Tack.

Välkommen till forumet.

Ja, det här har blivit avsevärt svårare de senaste åren tyvärr på grund av lagstiftningen. Jag tror tyvärr det blir svårt för någon av oss här i forumet att svara, utan att hänvisa till en jurist. Problemet för banken är att ju den måste kunna spåra pengarnas ursprung. Sorry att jag inte kan ge ett bättre svar.

Tack för ett snabbt svar, och ett mycket informativt och trevligt forum.

Jag har sparat alla mina löne specifikationer så man i framtiden kan bestrida eventuella ifrågasättanden.

Min arbetsgivare gör inga pensionsinbetalningar åt mig utan jag kompenseras med högre lön, så detta sparande är ju ganska viktigt för framtiden.

Jag ska höra av mig till Nordnet och eventuellt låta en jurist ta en titt på min situation.

Tack så mycket

Bryr sig Nordnet om detta? De kommer betala ut till förmånstagaren som anger i försäkringen, det dyker inte ens upp under bouppteckningen.