Investera åt mamma: är det skattefritt på ISK/KF upp till 100 000 kr trots att jag själv har mer än det själv?

Jag har två förhoppningsvis snabba frågor:

1. Om jag har fyllt i fullmakt för både mitt konto och min mammas konto hos Avanza och vill börja investera åt min mamma, kan jag göra detta genom mitt egna konto och på så sätt få skattefritt ISK/KF upp till 100 000 kr (som höjs till 300 000 kr med början på nästa år) på hennes konto, eller går detta inte med tanke på att jag själv har ett sparande på mitt egna konto som överstiger den summan?
  2. Hur beskattas egentligen ett KF-konto med utländska aktier? Måste man ha tillräckligt med pengar liggandes på kontot oinvesterat det datumet skatten skall dras eller sköts det automatiskt? Får man tillbaka skatten/utdelningarna automatiskt eller måste man fylla i något? Beskattas insättningarna till KF-konto/dras skatt på vinsten annorlunda jämfört med ett ISK-konto?

Ber om ursäkt för alla frågorna, men jag hoppas att någon här vet vad som gäller.

1. På Nordnet måste du ha oinvesterade medel den dag då skatten ska dras. Du får tillbaka skatten på utdelningar efter ett tag, det kan ibland dröja upp till 1 år men du slipper själv göra ngt.
1 gillning

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Så länge kontot är din mammas och kopplat till hennes personnummer etc, då är 150k-gränsen hennes och att du har fullmakt att pilla där påverkar inte. Men du kan inte ha ett konto under ditt ISK i ditt namn som du säger är hennes, för det kommer att räknas till din egen 150k-gräns.

note to self: Googla inte logaritmiska potentiometrar på 100k Ohm parallellt med tal om 150k kronors skattefrihet. Det blir rörigt i skrift. :rofl:

4 gillningar

Någon som vet hur det fungerar hos Avanza? Det är nämligen den nätbanken jag har. Beskattas insättningar även på KF?

Tack! Och tack för svaret! :slight_smile:

Det är två separata konton, förstår att det inte går att göra det som du skrev förstås :wink:

1 gillning

Bra, och jag ville bara vara tydlig för jag har sett så många konstiga antaganden gällande detta sedan de nya reglerna presenterades. :smiley:

1 gillning