Låter bra men är dålig investering

Har ni stött på förslag på investering som låter väldigt bra första gången man hör det eller till och med andra gången men som är dålig idé om man läser på eller är insatt vad det handlar om.
Se detta som ett sätt att varna andra läsare.

2 gillningar

Hallå,

Absolut.
Känns som många besök jag har gjort hos företag där jag har fått förklarat om deras affärsidé samt vad dom vill uppnå framöver, så känner jag direkt efter: “Wow, vilket företag detta kommer bli, vilka ambitioner!”.
Sedan så funderar jag någon vända till och inser ganska ofta att det är en riktigt bra säljare jag har att göra med och att bolaget kanske inte är lika bra som jag först anade. :man_shrugging:

EDIT: Ta som exempel. Varje bolag som ska komma på någon typ av medicin för att bota en sjukdom i världen där marknaden är “1000 miljarder Euro” och potentialen enormt stor och det “Går inte att misslyckas”. Låter alltid sjukt bra och där personer som presenterar detta är så himla insatt och låter väldigt kunnig inom området, där man själv kanske inte har någon kunskap och kan ifrågasätta det som sägs.
Just detta är ett farligt område där jag tror man själv kan hamna i den “investeringsfällan”.

5 gillningar

Jag blev inspirerad att placera lite tillgångar i p2p lån utan att jag egentligen var riktigt insatt. Registrerade mig hos en aktör. Förde över 10000kr, hittade två lån som såg ut att ge runt 9% avkastning i ränta så jag investerade 5000 i två olika lån.

Sedan insåg/tror jag att vad jag skulle gjort var att inte investera i specifika lån för de hade en löptid på 10-12 år vilket jag tror nu innebär att jag inte kommer kunna få ut något annat än räntan under 10-12 år. Nu handlar det inte om några stora pengar men jag har helt klart efter detta blivit mer misstänksam när det kommer till inlåsning i mina investeringar. Blir intressant att se om jag ens kommer ihåg att jag har 10000kr där att plocka ut om 12 år. Jag tror att jag istället skulle investerat i en massa olika lån och därmed haft access till pengarna.