Latour premie hög

Tjena, vilka fler äger Latour här? Hur gör ni just nu med den höga premien? Tar ni hem vinst eller sitter still?

Jag köpte in mig för en månad sedan när premien kändes mer acceptabel. Just nu tror jag behåller.

Premien har varit högre tidigare. Finns ingen anledning att sälja om man gillar Latours innehav. Jag har haft Latour i min portfölj sedan 2017. Idag utgör aktien 4,3 % av de likvida tillgångarna.

1 gillning

Så länge bolaget fortsätter prestera så kan man nog anta att premien kommer bestå. Jag sitter också still i båten.

1 gillning

Sålde av Latour 2021 när premien drog iväg till osannolika höjder. Har köpt tillbaka Latour efter det och kommer göra samma sak igen. Håller aktien under medel till hög premie. Når den ännu högre toppar blir det sälj igen.

Ja, jag funderade på det men nöjde mig med att inte köpa. Man FÅR inte tro att man kan timea marknaden.

Du inser att tajming av köp också är en form av marknadstajming va?

Oj, där lärde du mig en läxa.

Läste på lite, i det här fallet är det lite extra knepigt eftersom en stor del av portföljen är onoterade innehav som är svåra att värdera. Det Latour gör är att titta på “jämförbara börsbolag” och värdera sina innehav på liknande nivå utifrån vinsten. Jag tolkar det som att man ska ta substansvärdet med en nypa salt.

För att ytterligare komplicera det så använder ibindex.se det senast rapporterade substansvärdet för onoterade innehav. Latour rapporterade senast den 7/11 och efter det har börsen rusat vilket inte är reflekterat i substansvärdet för den onoterade delen. Så för att få en rättvis bild av substansrabatten bör man nog vänta till nästa gång de rapporterar substansvärde och stämma av premien då.

https://ibindex.se/ibi/#/qaa

1 gillning