Lättlyssnat och bra avsnitt av Rational Reminder

Veckans avsnitt av Rational Reminder är viktigt för alla investerare och dessutom lättlyssnat:

https://rationalreminder.ca/podcast/252

Det är en intervju med Burton Malkiel i samband med att hans klassiska bok A Random Walk Down Wall Street fyller 50. Burton ger bra och pedagogiska förklaringar på vad som menas med en effektiv marknad, hur börskurser rör sig, varför ingen slår indexfonder på sikt och skillnaden på att investera och spekulera. Och mycket mer därtill.

4 gillningar

Jag lånar denna gamla tråd (well, inlägg) och fyller på med att avsnittet från häromveckan med Shannon Lee Simmons (ekonomisk rådgivare) var kanonbra på alla de sätt. Lättlyssnat, mycket mer hjärta och beteende än hjärna och matematik. Trots detta var inte alls confirmation bias utan det gav en del nya saker att fundera kring.

Jag tog bl a med mig hennes uttryck “nobody has weird tiles anymore” som syftar på renoveringshysterin och att när många av oss växte upp var det inget konstigt att komma hem till kompisar med omoderna tapeter och “fel” möbler, samt diskussionerna om att en karta bara hjälper om man vet vad målet är.

Avsnitt #415 för er som vill gräva i lämplig spelare själv. Det funkade fint under dagens trädgårdsarbete, så inget som måste ses vid en skärm. :smiley: :+1:

3 gillningar