Hej!
Jag ser inte att jag kan hitta något utförligare svar på min fundering nedan gällande ombalansering av “nybörjarportföljen” (i enlighet med 60 % aktiefonder /40 % räntefonder-upplägg här på rikatillsammans) när börsen väl dyker rejält. Kanske någon kan hjälpa mig med svar, idéer eller hänvisning till artikel/artiklar?
Vanligtvis så rekommenderas ju att nybörjarportföljen ombalanseras högst två gånger per år (t.ex nyår/midsommar), alternativt endast 1 gång per år.
Jag undrar dock hur man ska tänka när “börskraschen” väl kommer samt fortgår över viss tid och man, kan tänkas, vilja köpa på sig (en större mängd?) aktiefonder till ett billigare andelspris än i dagens läge?
Hur tänker ni andra här på forumet?
- Fortsätter ni månadsspara i nybörjarportföljen som vanligt och köper på så sätt aktiefonder till billigare pris spritt över tid och ombalanserar sedan som vanligt högst 2 ggr/år? eller,
- Ombalanserar ni mer frekvent (mer än 2 ggr/år) vilket i praktiken då borde vara att sälja av delar av räntefonderna/"krockkudden" mer löpande (antar jag) för att köpa mer aktiefonder till ett billigare pris med målet att ursprunglig fördelning mellan aktiefonder och räntefonder ska ligga någorlunda rätt t.ex. vid början av varje ny månad?, eller
- Går in med större specifik summa (som t.ex. sparas på ett buffertkonto i nuläget) för att köpa en större andel aktiefonder till billigare pris vid valda tillfällen (utöver ordinarie månadssparande) för att därefter ombalansera som vanlig högst 2 ggr/år?
Tacksam för input
Mvh
David