Lekhink som komplement till Lysa

Då jag beslutat mig för att lägga hela min passiva hink 80/20 Bred hos Lysa, och mellanriskhinken ligger i min bostad, så har jag funderat över att skaffa en ca 10% “lekhink” där jag primärt tänkt komplimentera med element som som Lysa saknar i sin portfölj. Några förslag som jag funderat på:

Aktier
Svenska småbolag: AMF Aktiefond Småbolag, PLUS Småbolag Sverige Index, PLUS Mikrobolag Sverige Index

Svenska investmentbolag: Egenkomponerad portfölj med bla. Investor, Industrivärden, Spiltan mfl.

Vet att det kan bli en liten “för hög” övervikt mot Sverige, men har inget problem med att ha 25% i totala portföljen.

Råvaror
Guld ETF, Silver ETF, AuAg Precious Green, AuAg Silver Bullet
Eventuellt någon ren råvaru-ETF

Är det någon som byggt en liknande “Lysa-komplement-hink” och vill dela med sig av upplägg idéer?

10% i Investor aktie :+1::tada:. Då hoppas vi en hel del avkastning på det. :+1::hugs:. Sedan får du 20% Sverige i Lysa. Bäst att du inte tänker på lekhinken. Du skulle ha allt i Lysa för att sluta pilla på det och leka med portföljen. :joy:. Ändå vill du in med 10% för att inte kunna slappna av helt. Inte bra söka nya utmaningar :thinking:

Jag kör Lysa 100/0 som jag kompletterat med

Spiltan Investmentbolag (Avanza)
AMF Småbolag (SAVR)
Plus Småbolag (SAVR)
Proethos (Fondo)

Edit//
Jag ville egentligen ha med Tin Ny Teknik också men avgiften skrämde till slut bort mig.

1 gillning

Jag kör ca

55% Lysa 90/10
25% Sparkonto (varav en del bundet till 1.55%)
8% Guld (GZUR + 4GLD)
5% Investmentbolag (Investor, Lundbergs, Latour, Industrivärden)
3% Silver (VZLC)
2% Krypto (BTC, ETH, LTC, XRP)
2% Lekaktier (Tesla, NIO, Cloetta)

1 gillning

Primära syftet med att skaffa Lysa var för att jag tror jag skulle klara en börskrasch bäst med det :slight_smile: Tror jag kommer behöva en hink på sidan om för att inte bli alldeles uttråkad och känns helt okej att ha en ca 10% att ha på sidan om och “pilla” med när jag vet att basen står och tuffar på hos Lysa :smiley:

Sen kan jag inte heller helt släppa att jag inte tycker Lysas portfölj är helt perfekt :smiley: Skulle gärna sett en bredare svensk fond än Öhmans, och även en del råvaror. Helt enkelt en Opti-portfölj till Lysas pris och tråkiga hemsida så hade jag varit 100% nöjd kund :smiley:

Du tror alltså att Lysa klarar bättre börskrasch än LF Global indexnära?! Vad grundar du det på? Historisk har Global indexfond klarat sig riktigt bra från alla börskrascher. Lysa har 20% Sverige och 15% tillväxtmarknad index och historisk är de marknade som har fallit mest under dåliga tider. Högre risk faller mer vid oroligheter. Hög risk går bättre vid goda tider.

Ja, jag vill hävda att en 80/20 Lysa portfölj kommer gå ner mindre än en 100% LF global :slight_smile: Har faktiskt funderat på att tom köra en 75/25. Och framför allt så tror jag att jag mentalt kommer klara det bättre att fortsätta investera större belopp (aktieutdelning från eget AB) genom bank-giro inbetalning utan att behöva logga in och göra det.

(Jag är fullt medveten om att det i långa loppen är matematiskt bäst att ha en liten buffert och ha 100% global indexfond, och gärna med belåning. Men klarar inte av det mentalt…

Det tror jag inte på och långsiktigt har det ingen betydelse. Du kan jämföra global index med och utan tillväxtm då ser du att den som inte har tillvm har klarat sig bättre historisk vid nedgångar. Men om det skiljer några % vid börsfall har det knappast någon påvärkan hur vi mår. Haha. 2 meter under jorden är säkrast vid börskrasch :joy::joy:. Att Sverige och Kina tillvm ska stå emot bättre än Usa/Europa vid oroligheter tror jag inte på. Så har det inte varit historisk.

Kortsiktigt och långsiktigt har det betydelse om det hindrar mig från att sälja av och kunna fortsätta investera utan att må dåligt. Tycker avsnitt #45 behandlar det bra.

Känner inte att jag behöver ha maximal avkastning som mål utan nöjer mig med 5-6% långsiktigt till en lite mer behaglig resa :wink: