Lika hög avkastning från guld/silver i SEK som i USD framöver?

Guld och silver har ju haft högre avkastning i SEK och EUR än i USD de senaste åren. Kan man förvänta en lika hög avkastning i SEK som i USD framgent? Tänker ex på Eric Strands case med stigande silverpriser.

Kanske var otydligt i den förra tråden men skillnaden i avkastningen mellan SEK och USD är olika har inget med guld/silver att göra utan det beror helt på växelkursen mellan USD och SEK. Historiskt brukar större valutor (som USD och EUR) bli starkare i oroliga tider medan mindre valutor (som SEK) blir svagare. USD har även varit attraktivare då de har högre styrränta än i Sverige. Någon särskild anledning till din fundering som gör att vi kanske kan besvara frågan bättre?

2 gillningar

Tack för svar :slightly_smiling_face: jag ska snart investera ett större belopp, och hade tänkt lägga en del i framförallt silver, men även lite i guld. Därför undrar jag över förväntad avkastning i SEK. Man hör ju mest om prisutvecklingen i dollar, men jag såg att graferna skiljer sig en del gällande prisutvecklingen i SEK och USD. Är det något jag missat som man borde ta hänsyn till? Är Eric Strands case lika starkt i SEK?

När man handlar produkter i annan valuta än sek så blir det automatiskt även valutaspekulation. Vi kan inte veta om kronan kommer stärkas eller försvagas mot dollarn på lång sikt.

1 gillning

Ja, caset silver/guld är lika starkt i SEK. Huruvida du väljer att investera i SEK eller USD och skillnaden däremellan handlar om en valutaspekulation huruvida USD eller SEK kommer gå bäst.

Klart man kan spekulera kring synergier här om man tror USD eller SEK kommer gå bäst i scenarier där guld/silver går bra resp dåligt men inget jag personligen hade brytt mig om.

1 gillning

Ok, är Xetra och Wisdom trees fonder, så är egentligen EUR som de handlas i. Men allt översätts ju ändå till SEK i slutänden… Väldigt bra att caset är lika stort oavsett valuta :grinning:

Ja precis. Ska du “utnyttja” valutaspekulationen också så behöver du köpa dem från ett konto är i USD eller EUR.

1 gillning

Det finns ingen valutarisk inblandad. Det spelar ingen roll vilken valuta du handlar guldet i. Du får ändå lika många gram guld för varje krona (minus växlingsavgiften). När du säljer sedan så får du lika många kronor per gram guld.

4 gillningar