Jag funderar på vilken fond utanför PPM som är mest lik AP7:s räntefond i innehav?
Det är en svensk räntefond med medellång duration och just nu med störst fokus på bostadsobligationer (79 %).
Orsaken till frågan är att jag försöker hitta basfonden i räntedelen av portföljen.
Jag tänker att Storebrand Obligation och AMF Räntefond Lång kanske är motsvarigheter. Men de ser ut att ha längre duration och lite annan fördelning på typ av obligationer.
AP7 mycket hög kreditkvalitet (med säkerställda bostadsobligationer) och 3 års duration skulle jag säga är mest lik Storebrand Obligation mht kreditrisk. Däremot har Storebrand lite drygt 5 års duration så lite högre ränterisk/möjlighet.
Om du vill pricka 3 års duration med liknande hög kreditkvalitet så får du nog mixa 50/50 Storebrand Obligation (drygt 5 års duration) och AMF kort (0,5 års duration).
Som jag sagt många gånger tidigare här så tar jag 1-3 av fonderna nedan för att få min räntedel. Alltså min bas-ränteportfölj. Tar man lika delar av alla tre så hamnar man rätt nära Vanguards räntedel i TRF, inte så långt ifrån Lysa heller. Jag tar bara en om det är ett mindre konto tex en TJP slatt för att förenkla.
AMF Lång (i princip mix av svenska räntemarknaden inkl företagsobligationer, hög kreditkvalitet, runt 4 års duration)
AMF Mix (utländska statsobligationer och cirka 25% svenska dito, hög kreditkvalitet, runt 4 års duration)
Storebrand Obligation (mycket hög kreditkvalitet med svenska statspapper och bostadsobligationer, runt 5 års duration)
Avgift 0,1-0,2% för dessa
Vill man tvunget öka på durationen så är Captor Iris den man i så fall kan blanda in IMHO. Den har mycket hög kreditkvalitet och 10 års duration men kostar 0,5%.
Om du inte sett tråden tidigare så vill jag slå ett slag för denna fina tråd där det finns många fler alternativ som diskuteras.
Tack för svar. Jag har landat i att köra ditt förslag som bas, sedan en turbo. Jag gillar Storebrand av olika anledningar så jag använder deras byggklossar.
Bas
30 % Storebrand Kortränta
30 % Storebrand Obligation