Räntefonders snittduaration för newbies

Hur kan jag själv se “ränteduration”, eller “genomsnittlig återstående löptid”, för en räntefond? Det går att hitta info typ genom att googla… t ex:

Captor Iris Bond

“Iris är en långräntefond, på riktigt. Fonden är den första i Sverige av sitt slag med mellan 10-15 års räntebindningstid och AAA kreditkvalitet.”
https://captor.se/fonder/iris

AMF Räntefond Lång

“Fonden är en räntefond som har en längre genomsnittlig räntebindningstid på mellan två och tio år.

Storebrand Obligation

“Den genomsnittliga durationen ligger normalt på mellan två till sju år och fonden investerar endast i värdepapper utgivna av emittenter som har hög kreditvärdighet, Investment Grade, med lägst BBB-.”

Säg då att jag har ovan tre räntefonder i portföljen med förljande fördelning (resten dvs. 70% är aktiefonder):
10% Captor Iris Bond
5% AMF Räntefond Lång
15% Storebrand Obligation

Vad skulle då vara snittduraitonen som jag räknat med vara för att matcha min sparhorisont? Jag skulle kanske själv kunna göra vissa antagenden men jag tror att det är bäst att kolla hur man faktiskt ska göra. Hur går ni till väga för att räkna ut snittduration för räntefonderna som ni valt? Kan man räkna ut det exakt, eller är detta alltid “mellan tummen och pekfingret” så att säga?

Finns det inte något bättre ställe där man kan jämföra duration för räntefonderna istället för att läsa det enl. ovan i själva beskrivningarna?

1 gillning

Hej!

Morningstar har ofta relativt aktuell information om räntefonders innevarande snittduration. Man får välja “portfölj” när man har sökt på specifik fond.

Till exempel så har Storebrand Obligation A en snittduration på runt 5 år:

Amf lång har en snittduration på strax under 4 år. Captor Iris snittduration fanns inte på Morningstar men i Captors månadsbrev för april för fonden är durationen på dryga 10 år.

Om inte jag har räknat fel har du en ungefärlig snittduration på 6,5 år.

4 gillningar

Tack Rimma! Det är bra info, din respons är uppskattad. Är dock nyfiken på hur du har gjort för att räkna ut snittdurationen 6,5 år?

Ha en skön söndag!

Edit:
Ah, såg nu du delade bara med tre… :grinning:

Fundering:
Hur räknar man även in andel i procent av respektive räntefond för att få fram “genomsnittsduration som matchar min sparhorisont”? Eller det är kanske inte något som man gör när man pratar om snittduration?

1 gillning

Det slumpade sig nog att det blev ungefär samma resultat när man delar med tre denna gång. Man ska dock ta hänsyn till vardera fonds procentuella vikt som du också nämner.

I ditt exempel har du 30 % räntefonder.

Storebrand är 15 % och utgör då 50 % av räntefonderna (15/30) och bidrar med 50 % av dess duration: 5 år x 0,5 = 2,5 år.

Amf lång utgör 17 % av räntefonderna (5/30): 4 år x 0,17 = 0,68 år

Captor Iris utgör 33 % av räntefonderna (10/30): 10 år x 0,33 = 3,3 år

2,5 + 0,68 + 3,3 = 6,48 år

3 gillningar

Tack igen, detta är nog en viktig pusselbit i mitt lärande. Det käns så kul! :star_struck:

2 gillningar

Finns ju även riktigaa korträntefonder för kortsiktigt sparande med lite lägre risk och volatilitet.

2 gillningar

Nämn gärna vilka du tänker på…

1 gillning

T.ex AMF räntefond kort. Mycket kort duration (mindre än 1 år) och låg kreditrisk. Smidig att mixa tillsammans med en lång räntefond som Captor Iris för att få rätt snittduration man är ute efter.

1 gillning

Gott Mattias, tackar. Har du någon åsikt om Storebrand Kortränta i jämförelse med den fr AMF?

1 gillning

(Obs, det är jag som har byggt FeeFighters)

FeeFighters.se kan du se uträknad snittlöptid, andel
fast kupong och kupongränta, baserat på senaste inrapportering till Finansinspektionen… ex för AMF .Räntefond Lång. Gå till “Alla fonder” för att söka fram den fond du är intresserad av.

Portföljförslag så får du förslag på bra fonder inklusive räntedel med matchad snittduration för din sparhorisont.

4 gillningar

Skulle jag välja mellan Storebrand eller Amf så hade jag personligen valt Amf istället. I stort sett bara AAA-rating och nästan inga företagsobligationer.

Storebrand är AA-ratad och har 30% företagsobligationer.

Du kan jämföra här :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag tittade runt på olika räntefonder…

Räntefond Duration
Storebrand Obligation A SEK 5,05
Storebrand FRN Företagsobligation A SEK 0,12
Danske Invest Globala Realräntor SEK h 4,47
Captor Iris Bond A 10,71
Captor Aster Global High Yield A 2,97
Captor Aster Global Credit A 10,04
AMF Räntefond Mix 4,92
AMF Räntefond Lång 3,81
AMF Räntefond Kort 0,69

Är det normalt att företagsobligationer har en kortare duration än korta räntefonder?

Syftar du på Storebrand frn? Den har rörlig ränta och därmed väldigt kort löptid hela tiden för att hela tiden ha uppdaterad ränta.

Ja precis, tyckte 0,12 såg väldigt kort ut, men då är det en slags special med “rörlig” ränta till skillnad från de andra i listan…

Japp! Frn = Free Floating Rate