AP7 mycket hög kreditkvalitet (med säkerställda bostadsobligationer) och 3 års duration skulle jag säga är mest lik Storebrand Obligation mht kreditrisk. Däremot har Storebrand lite drygt 5 års duration så lite högre ränterisk/möjlighet.
Om du vill pricka 3 års duration med liknande hög kreditkvalitet så får du nog mixa 50/50 Storebrand Obligation (drygt 5 års duration) och AMF kort (0,5 års duration).
Som jag sagt många gånger tidigare här så tar jag 1-3 av fonderna nedan för att få min räntedel. Alltså min bas-ränteportfölj. Tar man lika delar av alla tre så hamnar man rätt nära Vanguards räntedel i TRF, inte så långt ifrån Lysa heller. Jag tar bara en om det är ett mindre konto tex en TJP slatt för att förenkla.
-
AMF Lång (i princip mix av svenska räntemarknaden inkl företagsobligationer, hög kreditkvalitet, runt 4 års duration)
-
AMF Mix (utländska statsobligationer och cirka 25% svenska dito, hög kreditkvalitet, runt 4 års duration)
-
Storebrand Obligation (mycket hög kreditkvalitet med svenska statspapper och bostadsobligationer, runt 5 års duration)
Avgift 0,1-0,2% för dessa
Vill man tvunget öka på durationen så är Captor Iris den man i så fall kan blanda in IMHO. Den har mycket hög kreditkvalitet och 10 års duration men kostar 0,5%.
Om du inte sett tråden tidigare så vill jag slå ett slag för denna fina tråd där det finns många fler alternativ som diskuteras.