Lilla kom ihåg att deklarera tråden!

Kanske att någon mer än mig behöver en påminnelse om att sista dagen att deklarera är 2 maj!

Så här kommer den! :blush:

Ai-bild.

Jag fick en del restskatt, så deklarerade inte tidigt. Men gjorde det idag. :muscle:

13 gillningar

Vi lägger deklarationerna i skatteverkets brevlåda på fredag.

2 gillningar

Finns en fördel med att deklarera tidigare. Jag deklarerade fel på min uthyrning av hus och fick rejäl backning (100k mera i kvarskatt än min uträkning). Men tack vare att det inte passerat 2:a maj ännu så har jag möjlighet att ändra och uppdatera utan att behöva överklaga.

2 gillningar

Det går att korrigera sin deklaration även i efterhand, om jag förstått det rätt. Så jag tror det är bättre att skicka in den, även om man inte är helt klar. För att sen korrigera i efterhand.

Jag hade inga spännande avdrag att göra i år, så gick snabbt att få överblick.

Ska bli skönt nästa år, med förhoppningsvis lite mindre kvarskatt. I och med skattefritt på ISK upp till 150k.

Skulle gärna deklarera, men de felaktiga kontrolluppgifterna för mig har fortfarande inte korrigerats trots att en rättelse lämnats in. Satt och försökte komma fram till Skattverket IGEN idag, men gav upp efter 30 minuter.

1 gillning

Kom ihåg att begära anstånd om ni av någon anledning riskerar att inte kunna lämna i tid. Avstånden beviljas direkt om man bara söker. Finns enkelt formulär på Skatteverkets webbplats.

4 gillningar

Beroende på hur stor håla man bor i kan det vara lämpligt att ta reda på om lådorna faktiskt finns kvar.

I år finns det deklarationsbrevlådor på endast 39 platser i vårt avlånga land. Det finns annars risk att det endast går att lämna in deklarationer under servicekontorens öppettider.

Skatteverkets info: Lämna in deklarationen på papper

För övrigt har jag varit präktig och lyckades snika mig in på Skattverkets sida med hjälp av Freja+ och deklarerade redan dagen innan den officiella öppningen. De öppnar upp på förhand för en mindre mängd trafik för att se att systemen funkar, och om man lyckas ta sig in och deklarera då räknas det som en giltig deklaration.

2 gillningar

Här finns det låda.

1 gillning

Puff! :email::postbox:

Sista dan idag!

1 gillning

Nu är det deklarerat! :grinning:

1 gillning

En annan fördel är att man kan få tillbaka eventuell återbäring tidigare. Jag fick min i dag.

3 gillningar