Har deklarerat i mars men gjort avdrag för resor. Kollade på mitt skattekonto och kunde konstatera att jag fått skatteåterbäringen utbetald den 1 juni de senaste åren. Men idag var det tomt på skattekontot så då börjar jag undra om jag är uttagen för särskild granskning? Vet att SkV siktat särskilt på reseavdragen i år men borde jag inte fått frågor ställda till mig redan då?
Såg information om utbetalning 9-12 juni.
9-12/6 enligt skatteverkets hemsida.
Edit /
Tvåa på bollen
Tack för snabbt svar. De lär ju inte ha plockat ut mig till granskning om jag inte hört något än va? Jag har inte fuskat i deklarationen men jag vill gärna ha mina skattepengar så fort som möjligtvis de kan få göra fler pengar på börsen ![]()
Är det viktigt att ha pengarna tidigt så kan du jämka. Då dras preliminärskatt närmare den faktiska skatten, så du har pengarna i handen redan under året som sedan deklareras.
Skattekontot uppdateras första helgen varje månad. Därför fick du 1 juni förra året och en vecka senare i år.
För att lugna din själ så går det väl alltid sådana rykten (mästerligt planterade av SKV)

Ja jämka borde jag göra. När jag var ung och arbetade jämte studierna körde jag med jämkning - ett år slog det fel och jag fick en, i sammanhanget fattig student, stor kvarskatt! Det där sitter kvar ännu att kvarskatt är jobbigt trots att jag rent intellektuellt förstår att det är bättre för mig ekonomiskt att få ut pengarna direkt istället för att låna ut dem gratis till staten - det är svårt att lära gamla hundar sitta….