Livförsäkringar - reflektion

Jag lyssnade på avsnitten om livförsäkringar och tänkte att jag skulle kolla igenom vad jag har. Det visade sig att min hittillsvarande livförsäkring hos Folksam Liv inte gäller utanför EU/EES. Den är alltså meningslös och jag har idag sagt upp den. Som jag förstår det kan jag (sannolikt) inte teckna någon ny livförsäkring heller så då står jag utan livförsäkring. Det här sistnämnda är inte helt klarlagt än men jag håller det för sannolikt att det är så.

Det här pratet om att livförsäkringen “skulle bli väldigt dyr” som det pratats om i podden är inget som jag märkt av. Min försäkring har hittills kostat 1700 kr per år tror jag. Den kanske har ökat lite sedan jag tecknade den men inte på något markant sätt. Jag fyller 47 nu snart så jag borde enligt vad som sagts i podden vara i den åldern när “vanliga” livförsäkringar blir väldigt dyra.

Den försäkring man har som utlandsstationerad ger 22 basbelopp vid dödsfall och det är ju iallafall hyggligt. Vi pratar nu 1,25 MSEK. Jag kanske inte har något jättebehov av ytterligare försäkring? Iallafall är det här ganska hyggligt jämfört med de belopp som nämnts i podden. Mer pengar är ju alltid bra men om jag nu får hålla tillgodo med detta är det iallafall ingen total katastrof.