Löneväxling är en process man startar som tog ett par månader om jag minns rätt. Om du redan har löneväxling kan det gå lite snabbare att ändra beloppet.
Där jag arbetade hade dom ett tak på vad som gick att välja online som var designat för att inte slå i taket på tillåtet belopp på årsbasis. Du kanske kan få löneväxla större “engångsbelopp” om du kan få kontakt med den som hanterar löneväxlingen på ert företag.
Glöm inte att om du/företaget avsätter normalt till din pension OCH förvaltningen går bra och får pension över statsskattegränsen i framtiden är det liten nytta med löneväxlingen. Du kan dock använda löneväxling med fördel om du tänker dra ner på arbete och stötta med pension i förtid och på så vis inte når gränsen för statlig skatt på pension.
På toppen av din lön betalar du redan runt 50 procent. Den extra månadslönen innebär att du betalar samma procent skatt även på detta belopp. Detta kommer knappast som någon överraskning, så skattesmäll är väl att ta i. Enklast är väl att du ber någon av arbetsgivarna att göra ett extra skatteavdrag.
Närmar du dig 60 år tycker jag definitivt du skall överväga löneväxling. Löneväxling i unga år ger en rejäl inlåsning av kapitalet. Där är jag tveksam.