Försökt läsa mig till på nätet utan framgång så vänder mig därför till oss här.
Har löneväxlat i ett par år då jag haft inkomster på 800TSK-1MSEK senaste åren. I år kommer jag förmodligen hamna runt en 650 vilket vad jag förstår så klarar jag mig men… det finns en risk att jag hamnar under gränsen för höginkomst.
Hur kan jag gardera mig, utöver att sänka löneväxlingen eller pausa den?
Om jag slår under taket, hur påverkas jag faktiskt? Står bara att jag påverkas men inte hur mycket.
Påverkan beror bl.a. lite på vad du har för tjänstepension. Om du har ITP2 (förmånsbestämd) så spelar din lön väldigt stor roll och om man hamnar nedåt gränsen 7.5 ibb så gäller det att se upp.
Vad exakt du menar med det här är jag inte klar över: “det finns en risk att jag hamnar under gränsen för höginkomst”.
Som det är nu med ibb = 76200 så är den här på vissa sätt viktiga gränsen alltså 571500 i årsinkomst. Med 650k så är du en bra bit över det, men hur mkt löneväxlar du?
OBS att om det du “växlar” s.a.s. går in nånstans där du kan välja bra billiga aktie-index fonder t.ex. så är det kanon, men om du inte kan det så är det inte säkert att det är så smart.
Ifall du blir av med jobbet och har inkomstförsäkring, så försämras den också.
“Den ersättningsgrundande inkomsten du har för a-kasseersättning ändras vid löneväxling, vilket innebär att även eventuell ersättning från inkomstförsäkringen påverkas.”
Tack, jag kanske skulle nämnt att vi har inget kollektivavtal, får 2500 i tjänstepension som företaget betalar och jag har valt att löneväxla 3-5000. Gränsen är ju 51250/mån.
Oftast inget problem att öka och minska löneväxlingen. Ofta finns ett onlineverktyg för det som reagerar på 1-2 månader…
Smart att löneväxla bara ner till de lämpliga gränserna på lönen andra tipsar här.
OM du loggat in mega mycket pension på pensionskontona så du med säkerhet kommer att få betala statlig skatt på din framtida pension skulle jag INTE löneväxla även om det finns en viss fördel ekonomiskt.
Heller mer cash nu då för mer valfrihet nu.