Det är så att jag tänkte månadsspara i en aktie. Jag har två pensionskonton, där det ena är aktivt med insättningar varje månad som löneväxling. Det finns utrymme att utöka löneväxlingen. Detta konto är dock begränsat till fonder. Mitt andra pensionskonto (utan insättningar) kan jag köpa aktier i, och har ganska mycket i fonder. Är det dumt att köpa fonden X i mitt aktiva pensionskonto, sälja av X i det inaktiva och sedan köpa aktien jag vill månadsspara i? Det är långsiktigt sparande.
Det inaktiva kontot är på avanza, och som jag förstår det kan man göra transaktioner inom kontot utan att det är några avgifter eller skatt, det är TJP.
Fördelen vore att investera mer i aktien varje månad då jag kan utnyttja utrymmet i löneväxlingen.
Enda anledningen till att köpa aktier över fonder är att du är övertygad om att just den aktien kommer slå dina fonder.
Vilka pengar du köper med och vilket konto de ligger på har egentligen ingen betydelse för vad du investerar i. Krona som krona.
Men, som du själva anger, kan avgifter skilja då det kan vara så att courtage tillkommer för aktieköp. Det får du kolla upp med Avanza eller var du nu har pengarna.
Vilken lön har du? Dvs skulle du ha betalat statlig skatt på den delen du löneväxlar?
Sett till risk är det aktien eller aktierna du investerar som kommer stå för största risken. Om det är en bra eller dålig ide kan man diskutera, men allmänna rekommendationerna från RT är att man inte investerar i enskilda aktier för några större belopp. Ett enskilt företag kan gå i konkurs och då förlorar man kanske 100% av det man investerat i företagets aktier.