Löneväxling utan Tjänstepension - vad ska jag tänka på?

Hej allihopa,

Det här är mitt första inlägg här på forumet, och jag hoppas på att få lite råd och insikter!

Jag funderar på att löneväxla och skulle uppskatta era åsikter. Jag är cirka 30 år gammal och tjänar ungefär 100 000 kronor i månaden. Jag har ingen tjänstepension för närvarande, men min arbetsgivare erbjuder oss möjligheten att löneväxla via Avanza.

Jag har läst en del trådar här på forumet där många uttrycker oro för att staten i framtiden kan ändra reglerna och göra löneväxling mindre fördelaktigt. Trots detta ser jag tydliga fördelar med löneväxling idag, som att man får 5,8 % extra avsättning och att beskattningen skjuts upp, vilket potentiellt innebär en lägre beskattning när man tar ut pengarna som pensionär.

En annan aspekt jag funderar på är att gränsvärdet för statlig skatt tenderar att öka med cirka 2 % per år, utifrån dagens nivå på c. 50k per månad? Om denna utveckling fortsätter oförändrad skulle gränsvärdet om 25 år ligga runt 82k per månad.

Jag undrar nu om någon här har gjort liknande överväganden eller har erfarenheter att dela med sig av. Finns det fler aspekter jag bör tänka på innan jag bestämmer mig för att löneväxla? Alla råd och synpunkter uppskattas!

Tack på förhand!

Gränsvärdet för statlig skatt är väl strax över 50.000/månad, eller?

Har Din AG garanterat att hen skjuter till de 5,76%? Alla AG gör inte det.

Nackdelen med löneväxling är att du låser pengarna tills du går i pension. Kanske tänker du inom snar framtid köpa hus/brf-lgh, då kan du behöva pengarna kontantinsats istället.

Tack! Du har rätt, hade av någon anledning för mig att gränsvärdet var samma som ett basbelopp.

Yes, min AG tillskjuter 5.76%.

Givet att jag har en förhållandevis hög lön, känner jag att jag har lyxen att avvara lite till framtiden. Dock är det väldigt svårt att värdera risken att staten går in och petar med systemet och att det inte alls blir förmånligt framgent

1 gillning