Löneväxling (variabel inkomst)

Har de senaste åren legat och snuddat på gränsen där löneväxling skulle kunna vara aktuella för mig men inte riktigt vågat ta klivet.

Största anledning är att den informationen tillgänglig alltid beskriver månadslön, i år är gränsen satt vid belopp över 50k kr/mån och jag ligger under den gränsen med min månadslön (44k), men med diverse tillägg/övertid och liknande så ligger min inkomst över detta sett på årsbasis, ca 54k kr/mån brutto.

Frånsett risken att bli sjukskriven eller på annat sett förlora möjligheten till övertid/tillägg, skulle jag förlora på att löneväxla t.ex 2000 kr i månaden?

Gränsen för statlig skatt har höjts nu iom inflationen. Du bör ligga mer rejält över för att det ska vara värt det.

Gränsen går vid 50.000 kr/mån för 2023, så det är redan medtaget. Tror att förra året var det 47k som gällde. Nästa är det troligtvis 53k osv.

Min fråga är i grunden egentligen om det påverkar något att jag vissa månader ligger på 44k brutto och andra månader på 60k brutto?

För 2023 kan du ha en månadslön på knappt 51 200 kronor innan du börjar betala statlig inkomstskatt , jämfört med år 2022 då motsvarande nivå låg på drygt 46 200 kronor. Med dagens inflation ökar gränsvärdet för statlig skatt snabbare än vad lönerna ökar, åtminstone kortsiktigt. Det spelar ingen roll vad du tjänar enskilda månader utan skatten beräknas på inkomsten för helåret.

Skatteverket beräknar din skatt en gång per år, inte tolv gånger per år.

2 gillningar

https://rikatillsammans.se/forum/t/prisbasbelopp-for-2024-57300kr/59765

Gränsen blir betydligt högre nästa år. Så förväntar du dig inte ett lönelyft kanske det är bäst att avvakta.

2 gillningar

Din skatt beräknas på helårsbasis.
Men som andra redan påpekat är du rätt nära gränsen.
Om den höjs behöver du högre lön för att inte hamna under.
Sist men inte minst kan man ju fundera på det principiella värdet i att löneväxla, det beror på många faktorer.
Själv tjänar jag sexsiffrigt och har valt att inte löneväxla eftersom jag med stor sannolikhet kommer få betala statlig skatt på min pension.

Troligtvis inte jag som vet vilka siffror man ska leta efter, men enligt skatteverket så går skiktgränsen vid 598.500 kr för 2023, dvs 49.875 kr/mån. Är 51.200 det belopp man ska komma över för att det inte ska drabba SGI och liknande negativt?

Ja, har legat och nosat runt gränsen och såg möjligheten att komma över gränsen under 2021, men sen vet vi ju alla vad som hände och gränsen skickades återigen ut i atmosfären…

För egen del så handlar det väl mest om att den där 1000-lappen som jag lägger i privat pensionssparande kunde tas i form av löneväxling istället.

Prisbasbelopp 2023 är 52 500 och gränsen för statlig skatt 613 900 (/12 = 51158 per månad)

Enligt skatteverket.

1 gillning