Det beror ju mest på vad du vill själv. Många hade nog sagt att ökat bolån och låta investeringar tugga på är “matematiskt rätt”. Samtidigt är det ju för de flesta känslomässigt skönt att minska sin samlade skuld. Och börsen har ju gåtr ganska bra ett tag nu så du skulle ju kunna se det som en vinst bara och plocka ut det
Hur hög belåningsgrad har du idag? Har du väldigt låg hade jag lutat mer åt att öka bolån men om du sitter på liksom 76 % belåningsgrad hade jag personligen inte velat öka den mer
Det låter som du är inne på att det är givet. Jag tänker att det vore det rimliga valet sett till den ekonomiska helheten. Själv är jag dock för okunnig för att räkna ut och jämföra kronor för respektive lösning
Amortering i det här fallet ger en “garanterad avkastning” på 8%. Det är bättre än något annat du kan hitta på marknaden.
Sedan handlar det ju lite som du skriver varifrån ta pengarna. Bortser man från känslorna, så blir det en rent matematisk fråga - dvs. var kan jag ta pengar och vad kostar det, vs vart kan jag lägga dem och få?
Har du en cashflow som klarar situationen så som den är idag, då är det nog matematiskt bättre med att ta det på bolånet(givet att du har utrymme där). I ett sådant läge skulle jag nog öka på amorteringar på bolåent med motsvarande mäng som du betalar idag(ränta+amortering på billånet).
Vill du göra förändring för att din ekonomi är ansträngd och du har fonder som täcker lånet så skulle jag utan rvekan sälja fonder och lösa lånet.
Så svaret beror på hur mycket överskott eller underskott du har i din privatekonomi idag.
Lån som lån, går de inte att undvika ska man satsa på så låg ränta som möjligt. Självklart bättre att utöka bolån och få ca 4% ränta och amortera av ett lån med 8% ränta.