Lösa hela bolånet i förtid - att tänka på

Under december kommer jag att lösa ut det sista på bolånet och undrar vad jag behöver tänka på i samband med det. Det finns ju skuldebrev och pantbrev och allt vad det heter, hur säkerställer jag att allt är rensat på spår av lånegivaren? Jag äger en bostadsrätt. Tacksam för tips och tankar!

PS. Jag slipper gärna diskussioner om huruvida det är rätt eller fel att lösa bolånet i förtid. Sådana trådar finns redan på forumet så håll gärna sådana diskussioner där. Tack! :pray:t2:

1 gillning

Säkerställ att banken meddelar bostadsrättföreningen skritfligt att lånet är betalt.

Sen beroende på er bostadsrättföreningsrutiner kommer du få en bekräftelse att de har uppdaterat lägenhetsregistret alternativ får du fråga styrelsen efter några veckor för att säkerställa att det är gjort.

Fungerade väldigt smärtfritt med Villa för oss förutom alla beskymmer med att få tillåtelse av banken att betala tillbaka lånet.

1 gillning

Bra tips, tack! Har tidigare varit i kontakt med BRF om just pantnoteringen när jag flyttade bolånet så har lite koll på den biten.

Löses skuldebrevet automatiskt eller behöver man tänka något på det?

För vår villa så lämnade banken tillbaka pantbreven automatisk och sen fick vi en bekräftelse brev på Kivra från lantmäteriet kring detta.

1 gillning

Lämna de pantbreven till er, eller vart lämna de dem? Menar de är ju värdefulla och inget man vill ska försvinna.

Det finns inga pantbrev i en bostadsrätt.

Digitala pantbrev som förvaras oss lantmäteriverket,

Löses lånen i bank skickar banken inteckningarna till Publika Arkivet, där de hämtas på nytt när fastigheten belånas nästa gång. Du behöver inte göra någonting.

2 gillningar

Hej igen, jag kom på en sak till som jag behöver fråga om. När jag flyttade mitt bolån från en bank till en annan fick jag betala en extraavgift, kanske för pantsättningen eller skuldebrevet eller något.

Kommer denna extrakostnad att tillkomma när jag löser bolånet i förtid? Om så, från vem, banken eller BRF:en?

Om inte annat så är det väl risk att banken vill ha en ränteskillnadsersättning ifall du löser lånet tidigare.

Nej då, jag har kört rörlig ränta ett tag nu samt extraamorterat en hel del utan några avgifter. Men bra att uppmärksamma andra om som planerar att lösa sina lån i förtid.

BRF som eventuellt kan ta betalt för att ändra i sitt register

1 gillning

Ja, misstänker det. Antar att de i så fall kommer i kontakt med mig. De vet var jag bor. :upside_down_face:

1 gillning

Att föreningen får ta ut en pansättningsavgift finns inskrivet i stadgarna. Efter närmare 50 år i branchen har jag dock aldrig sett någon förening som har skrivit in i stadgarna att man får ta betalt för att avregistrera en pantsättning.

Du kan därför ta det lugnt. Får du mot all förmodan ett krav, så fråga bara var i stadgarna det står att föreningen får ta ut denna avgift.

1 gillning

Snyggt, tack för tipset! :pray:t2:

1 gillning