Var ha mina 25 000 tagit vägen?

Hej!

Jag har nyligen tecknat ett bottonlån till min gård för 1 500 000 kr. Lånet överfördes till mitt bankkonto igår men då var lånesumman bara 1 474 435 kr. Var har mina dryggt 25 565 kr tagit vägen?

Vänligen, Dana

Det kan du knappast fråga oss om du vill ha ett bra svar. Men är lånet taget i annan valuta? Är en mellanhand (typ mäklare eller annan bank) inblandad? Vi lär behöva mer info för att kunna gissa mer år dig. Enklast är att fråga banken.

3 gillningar

Lagfartsavgift?

1 gillning

Aha, inköp alltså. Ja, då låtr det som lagfart, pantbrev etc.

3 gillningar

Tar banken bara pengarna sådär för lagfart och pantbrev, för det fall de hjälper till med att söka lagfart?

När jag köpte fastighet sökte jag lagfart på egen hand, och när den blev beviljad fick jag en faktura från Lantmäteriet. Innan den blev betald låg pengarna kvar på mitt konto.

Jag skulle säga att det är pantbrev samt en mindre kostnad för att ta ut pantbreven.
Det står på Lantmäteriet hur mkt pantbrev som fanns/finns och vad som senast är uttaget förutsatt att det är inlåst i deras system.

Om man räknar baklänges så uppskattningsvis fanns PB för 300 tkr och du var tvungen att ta ut 1 200 000 kr nya PB för en kostnad av 2% inklusive bankens kostnad på kanske 1500 kr( 1 200 000 x 0,02 + 1500).

4 gillningar

Pantbrev är 2% på låne beloppet + lagfarts avgift

Va’? Nu är det svårt att hänga med hur dina tankar går.

1 gillning

En bank kan inte söka pantbrev för din fastighet, det gör du själv. Dock kan en banktjänsteman naturligtvis hjälpa med att fylla i ansökan men oavsett så får du en faktura från Lantmäteriet när pantbreven är klara, samma sak med stämpelskatt. Stämpelskatten betalas av köparen som får en faktura från Lantmäteriet.

Så vart dina pengar gått är en gåta.

1 gillning

När vi utökade huslånet så fick vi som du säger skriva under ansökan för pantbrevet men banken hanterade betalningen och vi fick välja om vi ville att det skulle dras från beloppet vi lånade eller inte.

Ok, jag förstår. Dock borde ju trådskaparen varit medveten om detta ifall hon skrivit under en ansökan om inteckning.

Det som är lite märkligt i ert fall är dock att lantmäteriet anger att de alltid skickar ut faktura,
“Du betalar stämpelskatten först när du får en faktura från oss.”

Jag var med om exakt samma för en månad sedan. De drar beloppet för inskrivning på det utbetalda beloppet…

1 gillning

Det är en del av bankens service (som de förstås tar betalt för) att de agerar ombud, så fakturan går till banken.

Men ja, det gäller givetvis alltid att läsa igenom vad man skriver på. Vi fick en bibba med papper med gul highlight där vi skulle skriva på och slarvar man då kan man förstås missa vad man skriver under.

För 10 år sedan när jag köpte min nuvarande villa så drog banken ett större belopp än köpeskillingen från mitt bankkonto.
Efter att ha grunnat en stund så stämde beloppet med lagfartskostnad.
Jag frågade “min bankman” som var en kvinna om det var lagfartskostnad. Hon bekräftade och gav mig credit för att ha listat ut det.
Så banken tog det beloppet vid tillträdet, och fixade lagfarten, och betalade för den. Men jag tror dom hade missat att berätta det för mig. Var ren tur att jag hade tillräckligt på kontot. Jag visste att jag hade 3 månader på mig för det.

Så redan för 10 år sedan kunde bankerna göra så.

Mest troligt handlar det om pantbrev för TS. Men då borde TS vara informerad om pantbrevskostnader.

Och är det som jag och en del andra tror så är svaret till TS att dina 25k har staten norpat.

2 gillningar

Nja. Banken vill hålla i pantbrevsansökan. Risken finns ju annars att kunden inte skickar in ansökan.

Annars får du vänta med lånet tills pantbrevet är uttaget.

2 gillningar

Ingivaren av ansökan får fakturan. Skickar banken in handlingen skickas fakturan till banken, inte till fastighetsägaren.

2 gillningar

Fräckt av banken att dra pengarna för lagfart och eventuella pantbrev på en gång, och alldeles särskilt om banken dessutom tar betalt för att skicka in en lagfartsansökan! Lantmäteriet ger en trettio dagar att betala, plus tiden det tar för dem att handlägga ens ansökan och fatta beslut. Det kan ändå bli en slant i förlorade ränteintäkter.

I och för sig sant. Främsta orsaken är dock att banken är säker till 100 procent att man får pengarna. Vi pratar ju om belopp som kan röra sig om 50-100 000 kr. Svaga själar kan satt sprätt på pengarna om fakturan dröjer några månader.

1 gillning

Hur tänker du då?
Kan ju vara en förutsättning för att banken ens skall bevilja lånet. Det är knappast fräckt att följa ingångna avtal. Och gäller det pantbreven så är de nödvändiga för lånet.

Det är inte fräckt att följa ingångna avtal, men jag tycker att det är fräckt av banken att föreslå ett avtal där banken får dra pengar för stämpelskatt och lagfart i samband med tillträdesdagen, när pengarna egentligen inte behöver betalas in till lantmäterimyndigheten förrän åtminstone trettio dagar senare; förmodligen bortåt sextio dagar senare.