Var ha mina 25 000 tagit vägen?

Hur blev det fräckt att villkora lån med att banken kan säkerställa att pantbrev och lagfart ordnas???
Låter tvärtom väldigt rimligt i mina öron.

Troligen finns negativa erfarenheter av att köpare inte skött sig.

Men det är ju fritt fram för dig att starta en bank som inte gör så.

Det fräcka är att bankkunden får betala kostnadsränta för pengar som inte behövs förrän upp till sextio dagar senare för fallet då skatterna täcks av lån, eller att kunden går miste om intäktsränta för fallet då skatterna täcks av kontanta medel.

Banken behövde en AW så de tackar för bidraget…:slightly_smiling_face:

Har du fått nå’n klarhet. Tråden verkar mala på av sig själv, men jag är genuint nyfiken på vad banken sa. :slight_smile:

1 gillning

25000kr i 60 dagar med 4% sparränta och 30% beskattning blir =25000x0,04x0,7x60/365=115kr . Är det 30 dagar =58kr.

Så ingen större ekonomisk förlust att fundera på i samband med ett 1,5 miljoners lån👍

2 gillningar

Banken svarade så här:

Gällande din första fråga, så var de nuvarande pantbreven för låga, så beloppet på det nya pantbrevet blev 1 160 000kr, vilket då blir en stämpelskatt till Lantmäteriet på 23 575kr, där vi utöver detta tar ut ett eget arvode på 1000 kr. De sista 990kr är en uppläggningsavgift som vi tar för alla nya lån.

Gällande din andra fråga så stämmer pantbreven. Detta går att tyda genom adressen. Sen måste pantbrev även utökas till den summa lån som fastighetsägaren tar. Tidigare hade du 45 000 + 195 000 + 100 000 = 340 000. Nu ville du låna 1 500 000 kr, vilket gör att vi behövde ta ut nya pantbrev som täcker lånet (1 500 000 – 340 000 = 1 160 000).

1 gillning

Aha, pantbrev och stämpelskatt - det förklarar saken. Skönt att du fick svar iaf och tack för att du delade. :+1:

Bättre sen än aldrig : )

Vi köpte hus för 30 år sedan och utökat lånet ett flertal gånger (senast maj-23) även nya pantbrev har varit nödvändiga några gånger. Jag har aldrig skrivit en pantbrevsansökan, bara troligtvis skrivit under en sådan. Har heller aldrig fått någon faktura från Lantmäteriet för pantbrev eller stämpelskatt. Allt har gått via banken och dragits på lånet.

Bankkvinnan i insisterade att hon skulle ansöka om lagfart och pantbrev, trots att jag sa att jag gärna gjorde det

Ja du. Banken vore en idiot om man satte detta i system. Risken är att låntagaren inte skickar in handlingarna och då står man utan säkerhet.