Är bara nyfiken på om fler stör sig på bankernas avgifter här?
Lantmäteriet tar nedan expeditionsavgifter avgifter:
Lagfart 825kr
Pantbrev 375kr
Detta är inga konstigheter enligt mig.
Men sedan smyger bankerna in ytterliggare ca 750kr*2 för att de ska gå in på lantmäteriets hemsida och klicka ansök. Är inte mycket pengar i sammanhanget eftersom stämpelskatten för lagfart & pantbrev är så stor att avgifterna knappt märks. Men kan ändå inte undvika att störa mig på banken, särkilt när det är så lätt att gå in på lantmäteriets hemsida och göra det själv.(Min sambo gör det ibland i jobbet).
Någon som har gjort det själv istället? Är det en löjlig sak att störa sig på?
När jag köpte hus fick jag definitivt intrycket att kostnaden var frivillig, dvs vi hade haft möjligheten att göra det själva om vi velat. Kan inte säga säkert om det är värt pengarna eller ej, men eftersom det är en avgift uttagen av en bank så antar jag ändå att det är dyrt.
Det var så mycket annat att hålla koll på i samband med hussköpet, så jag betalade och var nöjd. Men om din sambo kan så pröva för all del att göra det!
@Nestor
Ja, även jag håller egentligen med på den punkten. Är i de flesta fall säkrast om banken sköter dessa ansökningar.
Är väl snarare avgiften jag stör mig på. Tycker att kostnaden för lånet ska täckas helt av räntan, räntan ska vara hela priset enligt mig. Kanske dålig jämförelse men tänk om hemköp hade haft en handläggninsavgift utöver priset på varan när man kommer till kassan.
Det bli också enklare för konsumenter att jämföra bolåne-erbjudanden mellan banker om de inte smyger in avgifter likt dessa eftersom de kan variera. Tänk om en bank överaskar och plötsligt tar 5k för att ansöka om ett pantbrev efter att man godkänt deras ränte-erbjudande.
Ja hade varit mycket märkligt, samtidigt är det konstigt kalla det en avgift när det inte är frivilligt eller redovisa det separat. Vad händer om man vägrar acceptera avgiften? Faller hela processen då och man måste ha en annan bank?
När jag fixade bolån så fick jag ingen sån avgift, antagligen var den inbakad i ”räntan”. Märkligt redovisa det separat.
Ja, vägrar man att banken söker lagfart och ta ut pantbrev så blir det givetvis ingen affär.
Banken gör ett visst arbete. Ansökan skall göras och pengarna som man tar in måste först bokföras som en skuld och sedan skall denna post “släckas” när Lantmäteriet skall ha betalt.
Storleken på arvodet kan alltid diskuteras, men att låta kunden sköta lagfart och pantbrev är helt uteslutet för alla banker.
Om det inte är fråga om en fastighetsförsäljning utan bara ett lån, så finns det inget som hindrar att man själv tar ut ett panbrev. Då slipper man bankens kostnad.
Sjävklart borde banken sköta detta. Men ibland borde man inte specificera kostnaden kan lätt bli provocerande. Nu har inte min bank tagit ut någon avgift för detta så det görs ju lite olika.
Undra hur envisa dom hade varit finns väl massvis med tusenlappar att tjäna om någon vägrar betala och man genomför det administrativa ändå ”gratis”.
Lite som man handlar i en klädbutik för 5000kr och butiken bjuder på påsen och inte kräver 5kr.
Hej, SHB kräver arvode 3 000kr för att ansöka lagfart vid Lantmäteriet (hus pris 4.3 milj kr). Pantbrev ansök behövs inte. Finns möjlighet att man ansöka själv för att skippa betala, eller måste man ansöka med banken? Det låter för dyrt 3 000kr.
Säg att kunden struntar i att söka lagfart. Då har banken ingen säkerhet i fastigheten för sitt lån.
Dessutom står den gamle ägaren kvar som lagfaren ägare. Hen blir nog inte speciellt glad när fastighetsavgiften dyker upp på deklarationsblanketten, för att uttrycka sig milt.
Okej tack. Kan man förhandla bankens arvode för lagfart ansök? T.ex., jag kan säga till SHB varför tar ni 3000kr när SBAB tar bara 750kr och försöka betala sänkt arvode. På deras hemsida står 1000kr avgift. Så konstigt.
Börja med att fråga varför avgiften är 3000, när det står 1000 på hemsidan. Hjälper inte detta bör du påpeka att arvodet verkar högt i förhållande till arbetsinsatsen.
I sista hand påpekar du att andra banker är betydligt billigare.
Nu har jag i och för sig inte hela bakgrunden. Just detta ärende kanske var speciellt krångligt, varför arvodet ändå kan försvaras.
Tack för tips. Det är en vanlig köp med låg belåningsgrad 15%, låg rörligt ränta 2.7% och inge pantbrev att betala. Kanske banken vill tjäna pengar från lagfarts arvode instället.