Är Lysa eller Swedbank bättre?
Hade tänkt börjat spara men är osäker på vilket som är bättre?
Är fördelningen okej för ett sparande på 5-10 år?
Vilka är bra fonder att spara i åt barnen? De har Swedbank Robur Technology än så länge.
Är Lysa eller Swedbank bättre?
Hade tänkt börjat spara men är osäker på vilket som är bättre?
Är fördelningen okej för ett sparande på 5-10 år?
Vilka är bra fonder att spara i åt barnen? De har Swedbank Robur Technology än så länge.
Hej Nea!
Finns säkert de som har lite mer kunskap och detaljer kring skillnaden än jag men personligen så kan jag rekommendera Lysa. Vikten mellan aktier och räntor beror lite på din riskprofil och sparhorisont. Själv är jag strax över 30 och har därför en ganska lång sådan, skulle säga något längre än den du nämnde men ganska lika ändå (kanske 15 till 20 år) och därför har jag en stor majoritet i aktier vs räntor men planerar att minska över tid. Till barnen tänker jag att en lite större övervikt till aktier är att föredra då det ökar avkastningsmöjligheter över tid. Det viktigaste tycker jag ändå är att du väljer en fördelning och risk som du känner dig bekväm med. Lysa (även andra fondrobotar säkerligen) erbjuder ett väldigt brett sparalternativ (investerar i tillgångar även på tillväxtmarknader) och är således betydligt bredare än Robur Technology. Kollade även lite snabbt på avgiften (Robur) som verkar ligga runt 1,3% vilket jag tycker är högt idag, med Lysa får du ner avgiften betydligt samt bättre riskspridning.
Lycka till!
Det är uppenbart baserat på ditt inlägg att lysa är att föredra för dig. Andelen räntor och aktier räknar lysa ut åt det baserat på vad du fyllt i där.
Lite svårt att jämföra eftersom det är två olika produkter. Lysa är en fondrobot där det enda du väljer är fördelningen mellan aktiefonder och räntefonder.
Hur bra Swedbank blir beror ju helt på vilka fonder du köper.
Investeringsmässigt kan du få till en hyfsat lik exponering som Lysa till aningens lägre avgift.
Om du jämför Lysa med Swedbank Robur Technology så säger jag Lysa alla dar i veckan. Smal exponering och dyr fond.
Ja det verkar rimligt. En tumregel som ofta används är 10% aktieandel per år i sparhorisont och där ligger du