Jag gillar inte Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap SEK Index NTR
Om du är baserad i Sverige eller föredrar att dina investeringar är mer kopplade till SEK, kan Solactive GBS Index vara ett bättre val.
Om du istället vill ha en bredare valutadiversifiering och inte vill att dina investeringar ska påverkas så mycket av SEK:s utveckling, så skulle MSCI World Index vara ett bättre alternativ.
MSCI World Index skulle vara bättre eftersom den är mer diversifierad när det gäller valutakoppling eftersom den inkluderar aktier denominerade i flera olika valutor (t.ex. USD, EUR, JPY). Detta kan vara en fördel om du vill investera utan att vara utsatt för fluktuationer i SEK.
Med andra ord är Solactive GBS Index anpassad för svenska kronor (SEK), vilket gör att dess utveckling är mer kopplad till den svenska valutans rörelser. Till skillnad från detta är MSCI World Index baserad på amerikanska dollar (USD) och påverkas därför inte direkt av fluktuationer i SEK.
Vill man ens investera i LYSA då? Svenska kronan är inget annat än “skitvaluta”, DNB Global Indeks S är vår sista val ser det ut som, jag väljer hellre dollar än sek som underliggade valuta
Sammanfattat:
Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap SEK Index NTR:
När SEK stärks ökar indexets värde, medan när USD stärks minskar indexets värde.
DNB Global Index S:
När USD stärks ökar indexets värde, och när USD försvagas minskar indexets värde.
Så nu min fråga till er, USD eller SEK?