Lysa förändring i Lysa Bred 17 oktober 2024 | Två fonder blir fyra

Se ovan. Är egentligen riktigt nöjd med deras fondrobot. Själv hoppas jag på att man inte kan justera ovan.

1 gillning

Deras ståndpunkt är ju att nej, man vill prioritera enkelheten och inte ge för många alternativ. Därav att man inte kan ändra fördelningen i dagsläget. :slight_smile:

Men jag kommer bjuda tillbaka Patrik nu i november, så lovar ta upp frågan med dem.

7 gillningar

Kul!

Om man får önska en fråga så är det definitivt om de funderat på att själva implementera en AP7 liknande hävstång?

3 gillningar

Hej, Jan hur ser din fördelning ut mellan bred och hållbar?

Varför har du valt den fördelningen?

Kommer du ändra fördelningen efter att bred görs om nu i november?

Mvh Micke

1 gillning

Kör bred. Försöker bidra till en bättre värld på andra sätt. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag gillar inte Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap SEK Index NTR :frowning:

Om du är baserad i Sverige eller föredrar att dina investeringar är mer kopplade till SEK, kan Solactive GBS Index vara ett bättre val.

Om du istället vill ha en bredare valutadiversifiering och inte vill att dina investeringar ska påverkas så mycket av SEK:s utveckling, så skulle MSCI World Index vara ett bättre alternativ.

MSCI World Index skulle vara bättre eftersom den är mer diversifierad när det gäller valutakoppling eftersom den inkluderar aktier denominerade i flera olika valutor (t.ex. USD, EUR, JPY). Detta kan vara en fördel om du vill investera utan att vara utsatt för fluktuationer i SEK.

Med andra ord är Solactive GBS Index anpassad för svenska kronor (SEK), vilket gör att dess utveckling är mer kopplad till den svenska valutans rörelser. Till skillnad från detta är MSCI World Index baserad på amerikanska dollar (USD) och påverkas därför inte direkt av fluktuationer i SEK.

Vill man ens investera i LYSA då? Svenska kronan är inget annat än “skitvaluta”, DNB Global Indeks S är vår sista val ser det ut som, jag väljer hellre dollar än sek som underliggade valuta :frowning:

Sammanfattat:
Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap SEK Index NTR:
När SEK stärks ökar indexets värde, medan när USD stärks minskar indexets värde.

DNB Global Index S:
När USD stärks ökar indexets värde, och när USD försvagas minskar indexets värde.

Så nu min fråga till er, USD eller SEK? :face_with_monocle:

Du har missförstått hur valutan påverkar. Lysa köper aktierna som ingår i indexet så värdet på dina investeringar kommer speglas av aktiernas teckningsvalutor. Det spelar ingen roll om indexet uttrycks i USD, SEK eller argentinska pesos.

Om SEK tappar i värde så kommer Lysas investeringar att gå upp (mätt i SEK) eftersom de mestadels investerar utanför Sverige.

Det enda som spelar roll är hur det går för de företag som fonden investerar i.

En närliggande fråga är hur investeringarna påverkar din köpkraft. Om SEK tappar i värde så får vi inflation i varor som tillverkats i utomlands (vilket möts upp av ökade lönekrav för svenska anställda, vilket leder till inflation på varor och tjänster tillverkade i Sverige också). Inflation betyder att du inte kan köpa lika mycket för dina kronor. Om du investerat i utländska bolag så har värdet som du ser på ditt Lysa-konto ökat, men varje krona har också blivit värd mindre. Så det går inte att gå bara på vad graferna visar heller.