Och inte tvinga kunderna att ha 20% i ett litet skitland med en liten skvalpvaluta
Ska man kunna göra det framöver? Tex för min del som har 100% bred.
Inget kommunicerat men det är en del som önskat det. För mig är det lite icke problem personligen. ![]()
Ok spännande. Får se vad Lysa säger. Hoppas bara att det inte blir för enklat att pilla.
Hoppas de gör Sverigeviktningen valbar. Så vi som vill kunna justera den, kan göra det. ![]()
Jag och andra har tjatat om det förr. Så hoppas det kommer innan jag säljer av. ![]()
När jag läser kommentarerna verkar det som att många har glömt vad lysa är.
Många säger
Hoppas man kan välja de och de och utesluta det och lägga till det.
Lysa är att man ska slippa välja. Lysa är för de som ej kan något om fonder eller vill slippa just att välja och ombalansera.
Därför jag troligen ska sälja av vid årsskiftet.
Känns lite onödigt för mig att betala extra för något jag inte behöver, då jag inte känner behov av pill och vill ha det mesta hos en aktör/i samma fond.
Men Lysa kan väl ha både och, följa Lysas rekommendationer om man inte vill välja och välja själv i fall man har en annan åsikt om hur placeringar ska fördelas.
Det där kommer vara Lysas eviga fråga att ta ställning till. Ska man tillåta eget pill eller inte. Jag känner väl spontant att börjar eget pill tillåtas på lysas plattform så börjar även existensberättigandet minska mer och mer.
Finns redan pillmöjligheter på Lysa. Bred eller hållbar, räntor, aktier eller sparkonto.
Men färre pillmöjligheter än på andra plattformar.
Likaså med tillväxtmarknader som jag undviker. Tillräcklig exponering via bolag i resten av världen som gör affärer där men slipper högre politiska risker och korruptions risker.
Jag vill undvika dem men har inget problem med 20% Sverige ![]()
Just nu är Sverigedelen den eviga frågan.
Löser dom den så blir det faktor-exponering, hävstång eller guld som efterfrågas för att göra Lysa ”optimalt”… man får nog hitta sitt good enough och vara glad att man slipper köpa varenda aktie själv nuförtiden. 7000 bolag för ~0,3% eller 1400 för 0,2% herregud vi har det för bra helt enkelt.
Jag håller med att en del frågor aldrig löses ![]()
Men samtidigt om Lysa har ett system för att automatisk ombalansering mellan räntor och några aktiefonder, automatiskt uttag och månadssparande …. Varför inte ha alternativ där de som vill kan skräddarsy? ![]()
Om det funkar för 3 fonder (2 aktier, 1 ränta) och framöver då 5 fonder (inkl en räntefond) varför inte ha ytterligare alternativ. Om systemet funkar så är det ju bara att köra på.
Lysa kan ju då också differentiera priset. Ju mer val man gör desto högre avgift. För allt kostar ju i slutändan.
Ju fler kunder de får in gynnar alla oavsett om man kör enklaste eller mest avancerade. AUM, assets under management.
Det är väl den typen av ambitionsnivå som gör att uppstickare kan ta över marknaden på riktigt.
Själv skulle jag gärna se Guld och Råvaror så de skulle kunna sälja en All Weather portfölj. Hade nog varit unikt i Sverige åtminstone
Sen fatter jag att sådant tar tid men jag gillar verkligen riktningen de går ![]()
Jag vet att flera av er justerade er viktning gentemot Sverige i närtid. Det finns bevis i forumet. ![]()
Så att inte kunna justera EM och Sverige är antagligen bara av godo för er.

En fråga. Påverkar detta avgiften på något sätt?
Edit//
Ah, nu ser jag. 0,6 baspunkter.
Ja kom igen nu möjligheten att inte kunna välja bort home biasen har varit mitt problem med Lysa hela tiden. Ni har ju guldläge att plocka kapitalet för oss som vill investera globalt utan ESG nu @Lysa Någon som vet om avgiftssidan på Lysa visar priserna som de är nu eller efter sänkningen på 0,6 som skulle komma?
Precis. Det som skiljer lysa från mängden är att man bara sätter in pengar så sköter det sig själv, med en avkastning som matchar de flesta global fonder.
Både robot och eget pill finns redan.
Heter avanza
Robot avanza auto
Eget pill
Hundratals fonder och aktier
Ja men samtidigt finns det ju inget negativt med att låta de som vill skräddarsy lite göra det. Då får man ju bredare kundbas och större intäkter.
Alltså 0,006% ? Ser ut som det sänkts mer när jag kollar på deras hemsida.
Tråkigt att Lysa fortfarande inte har bemött frågorna ännu.
Vilken fråga saknar svar?