Lysa Hållbar eller Lysa Bred, vilket ska jag välja?

Nbb och Pellepannan har förmodligen rätt, jag har också tänkt på det att egentligen så tillför man ju inte pengar till de “smutsiga” bolagen genom att äga aktierna (bortsett från vid nyemission) så att välja bort aktier borde egentligen inte göra någon större skillnad i verkligheten. Det känns ju ändå lite “mossigt” att sitta som delägare i oljebolag exempelvis kan jag tycka, blir man rik på fossila bolags värdeökning så har man ju ändå blivit rik genom framgång för den fossila branschen. Men genom en indexfond så har man ju inte “cherry pickat” de “dåliga” bolagen, så jag kan leva med det.

Kanske skulle vara bra med ett avsnitt med fokus på detta? Jag vill minnas att det finns ett sådant en bit bakåt men det hade väl ett lite bredare tema, typ effektiv altruism eller något sådant.

Man kan såklart spekulera i att en hållbar inriktning på sikt bör överprestera om vi lyckas med en omställning från fossil energi etc, och om det inte lyckas så kommer vi ju ha större problem än att man missat någon enstaka procent i avkastning.