Lysa och riskspridning

Hej!

Jag har en fråga om riskspridning och Lysa.

Bakgrundsinformation:
Jag och min familj har idag ett kapital med fördelning enligt följande:
30% på Lysa - Hållbar (Fördelning: 20% aktier, 80% räntor)
20% på Lysa - Bred (Fördelning: 60% aktier, 40% räntor)
30% på Nordnet - RikaTillsammansportföljen (Fördelning: 25% aktier, 25% räntor, 25% guld, 25% kontanter)
20% på Nordnet - Nybörjarportföljen (Fördelning: 50% aktier, 20% räntor, 10% guld, 20% kontanter)

Detta är allt sparat kapital förutom buffertkonto på kanske 6 månaders utgifter. Jag tänker behålla buffertkontot och flytta kontanterna från Nordnet till ett vanligt sparkonto. Som det ser ut idag så finns inte tiden för att fördela, omfördela, köpa och sälja på Nordnet mera, det tar för mycket av min tid som jag behöver lägga på familjen istället. Vi har en långsiktig sparhorisont och jag gillar verkligen hur Lysa fungerar och därför funderar jag på att sälja av det vi har på Nordnet. Om jag skulle välja att sälja av allt innehav på Nordnet och flytta det till Lysa, så att fördelningen blir enligt följande istället:

60% på Lysa - Hållbar (Fördelning: 20% aktier, 80% räntor)
40% på Lysa - Bred (Fördelning: 60% aktier, 40% räntor)

Vad jag därför vill fråga är följande:
Är riskspridningen likvärdig med att ha allt på Lysa jämfört med hur vi har det idag?

Tacksam för hjälp!

1 gillning

Välkommen till forumet. Skillnaden blir väl att du tar bort guld och superlånga räntefonder om du bara kör Lysa men det är inget dåligt beslut enligt mig. Ni har ganska låg andel aktiefonder i ert sparande generellt sätt vilken hade oroat mig, men vi är alla olika.

1 gillning

Tack för svaret. Du skriver att den låga andelen aktiefonder hade oroat dig, har du lust att utveckla det?

Du skriver att ni har en långsiktig sparhorisont. Då hade standard varit 100% aktiefond. Räntefond är som en försäkring vilket gör att din portfölj rör sig mindre upp och ner så att du inte får panik i en krasch och säljer. Men det kostar i utebliven avkastning. Du verkar ha ganska mycket försäkring, men du kanske vet med dig att du behöver det.

1 gillning

Tack igen för svaret.

Jag ska fundera över att justera andelen aktier och kanske behålla guldet på Nordnet. Jag kanske använder både livrem och hängslen i sparandet, men det kändes inget vidare under början av pandemin.

Skulle bara vilja vara på det klara med om det är likvärdigt att ha allt på Lysa jämfört med att ha det fördelat på både Nordnet och Lysa som vi har det idag?

För jag antar att fördela allt på Lysas två olika alternativ inte är som att bara ha två fonder hos Nordnet. I dagsläget har vi 16 olika fonder på Nordnet fördelat jämt mellan Nybörjarportföljen och RikaTillsammansportföljen.

Undrar du om det finns en poäng med att ha investeringarna hos två olika nätmäklare istället för hos en? Det spelar ingen roll.

Precis det var så jag menade, om risken blir mindre med flera olika aktörer och därigenom flera olika fondtyper. Med då vet jag, tack så mycket.

1 gillning