Har varit sugen på att prova LYSA då jag vill ha ett lätt form av sparande över tid. Har tänkt att jag skulle vilja ha ca 70% indexfond, 20% sverigefond och kanske 10% högrisksparande. Efter att ha fyllt i några enligt mig ganska breda frågor fick jag förslaget 30% räntefonder och 70% aktier. I själva “aktieblocket” verkar det finnas både indexfond och sverigefond. Men det är inte tydligt hur dessa fördelas över tid. Alltså tycker jag det blir flummigt att säga att “aktieblocket” är hög risk eller låg risk då de kan utgöras av så olika saker.
Jag är mer intresserad av fördelningen i “aktieblocket” än av andelen räntefond. Så till mina frågor: Hur fördelas fonderna i “aktieblocket”?
Jag skulle säga att en aktieindexfond har väldigt hög risk, tillräckligt hög för de flesta. “Aktieblocket” på Lysa är hög risk. Vad tänker du de 10% högrisk ska bestå av om inte aktiefonder/aktier?
Om du fått svaret 30% räntefonder och 70% aktiefonder på Lysas frågor så misstänker jag att din sparhorisont är 7 år eller mer och/eller att du svarat att du inte är jätteriskbenägen?
Då är definitivt aktiefonder tillräckligt hög risk😱
Det finna olika typer av aktieindexfonder, svenska aktieindexfonder, globala aktieindexfonder, tillväxtmarknader aktieindexfonder mfl.
Sen finns det dyra aktivt förvaltade aktiefonder som är globala, svenska, tillväxtmarknader osv också.
Är det samma fördelning över tid? Eller ändras det utefter någon logik? Jag tycker att frågorna jag fick om mitt sparande var så himla generella och vaga att det inte känns som att de liksom “vet” vad jag behöver.
Tack för svar! Det är ju det som blir så vagt tycker jag. Min sparhorisont är minst tio år, så har inte så stort intresse av räntefonder. Men orden “hög” och “låg” känns så himla luddiga och betyder olika saker beroende på situation. Det är som du säger stor skillnad på aktiefond och aktiefond. Skulle vara bekväm med att en stor del av mitt sparande är billiga globala indexfonder men inte alls lika stor del renodlade aktier med högre risk. Jag tänker mig att de sista 10% skulle vara typ emerging markets eller något sånt med lite högre risk. Medan majoriteten av mitt sparande är globala indexfonder (lägre risk, men inte lika låg som räntefonder såklart).
Jag drar åt mig öronen av att inte riktigt förstå hur Lysa fördelar aktier/risk.
Skulle du kunna förklara vad marknadsvikt betyder? ÄR det att portföljen anpassas efter marknaden?
Frågar för att jag uppriktigt sagt inte förstår: Varför är inte aktieandelen unik per person om frågorna är till för att anpassa portföljen efter mina behov? Eller menar du att det inte är så stor skillnad på vad olika personer behöver om man redan anpassat efter sparhorisont?
Att man viktar varje aktie (i ett index) efter bolagets marknadspris. De allra flesta index som man ser är marknadsviktade. Likaså de flesta indexfonder.
Därför frågorna tar bara reda på en enda sak. Lämplig fördelning av aktier vs räntor. Den fördelningen är unik per person.
Aktiedelen är marknadsviktad (och med homebias) för att det finns ekonomisk teori som visar att en sådan portfölj mer eller mindre är en punkt på kurvan maximal avkastning per risk.