Nu har jag kommit till beslut. Det som kan flyttas ska flyttas till Lysa. Känns bra. Dock dyker ett par frågor upp rörande räntedelen i Lysa. Jag vore så tacksam om jag kan få input från er experter.
Mitt pensionspar är placerat 90/10 hos Avanza idag. Sparhorisonten är 20 år. Tanken på att spara och glömma är rimlig. Jag vet att jag klarar det, dvs att inte vara där och pilla eller bekymra mig vid börsfall.
Är 100/0 det mest optimala då?
Om jag går på den fördelningen missar jag ju Lysas balansering mellan tillgångsslagen. Är det en så stor nackdel att enkom detta är argument nog för att fortsätta med 90/10?
Lysas räntedel har ju inte gått lysande. (Dålig göteborgshumor, jag vet.) Hur har ni gjort som kan bättre än mig vid t.ex. ett 60/40 sparande? Om jag lägger in 100 tkr. Har ni räntedelen på t.ex. Lunar i sin helhet (40 tkr) eller lämnar ni 10 tkr för ränteplacering hos Lysa för att få ombalanseringen och resterande 30 tkr på räntebankkonto? Lite krångligt formulerat men jag tror du förstår. Om inte får jag göra ett nytt försök.
Lysa balanserar dock fortfarande inom tillgångsslagen också, inte bara mellan tillgångsslag. Så har du 100/0 så kommer den fortfarande ombalansera. Om man ändå tycker det är värt det avgör man själv.
I vårt hushåll har vi 100% aktier hos Lysa, och har resten av pengarna på Klarna sparkonto.
Men jag klandrar inte heller nån som väljer att ha räntefonder hos Lysa. Ingen vet hur räntefonder kommer gå i framtiden. Och om riksbanker äntligen börjar höja räntorna så har man ju iaf lyckats köpa in sig lågt. Buy low sell high
Tack för ditt svar @Johann. Jag är som du förstår vankelmodig. En sådan lösning skulle betyda att jag behöver ombalansera själv för att t
.ex. hålla en 60/40-portfölj i rätt balans. Det vore i och för sig inte så betungande.
Riskfri avkastning på räntedelen men balansera manuellt
eller
potentiellt lägre avkastning med risk men allt sköter sig självt.
Vi har valt att lägga upp flera ISKer utifrån syfte. Pension, långsiktigt sparande +10 år och barnspar ligger på 80% aktieindexfonder, 10% räntefonder, 10% guld (80/10/10)
Sedan finns ytterligare ett par ISKer med kortare sparhorisont för olika målsparanden. De ligger på mellan 50-70% aktiefonder. Resten räntor förutom i de flesta fall 10% guld.
Då är det bara bra att ha räntor om framtida räntor är sämre än när du skaffade dina typ? Komplicerat, med allt annat i åtanke, som fördelning aktier/räntor
Så det finns räntor, t.ex. statsobligationer, och folk köper/säljer dem precis som de gör med vanliga aktiefonder. Aktiefonder’s pris beror på vad innehavet är värt, så räntefonder beror på deras innehav med?
Det finns räntepapper, på x år, stats/företags osv, och när räntan t.ex. höjs så… hur funkar det? Skapas det nya räntepapper? Om så är fallet förstår jag inte hur de ‘gamla’ räntorna inte tappar värde helt… eller folk hoppas/tror att räntan kommer gå ner igen (fast det kan ta lååååååång tid?)
Jag har lysa 91/9 och har lite räntor; jag har t.ex. lite amf långa räntor.
Om räntorna går upp nu, och mer amf långa räntor köps vid nästa månadsinsättning, köps då “de nya” räntorna? Är pengarna i de ‘gamla’ räntorna typ bortkastade pengar om inte räntan går ner igen.
Behåller lysa de ‘gamla’ räntorna eller försöker sälja och köpa de ‘nya’?
Nu har jag kanske ställt lite frågor som don’t make sense, men förhoppningsvis syns det var min kunskap av räntefonder är dåligt