Har jag missat något men borde inte Lysas räntefonder ge en bättre avkastning än de gör just nu?

Har jag missat något men borde inte Lysas räntefonder ge en bättre avkastning än de gör just nu?

Räntefonders värde sjunker när räntan går upp.
Tänk dig att du äger en obligation med 2% kupongränta.
Den har då ett visst värde om någon vill köpa den.
Därefter går räntorna upp så att det går att finna ränteplaceringar med högre avkastning till samma eller lägre risk.
Din obligation är då inte lika intressant utan den sjunker i värde jämfört med tidigare.
Du har köpt räntefonder när räntan låg på säg 0%. När räntan nu är säg 2% ger nyutgivna räntepapper bättre avkastning.
Dina räntepapper köpta vid 0-ränta blir mer därmed mer oattraktiva och därav går värdet på dem ned.
Då har jag helt missuppfattat anledningen till att ha räntefonder. Fick för mig att de skulle vara till hjälp när vanliga aktiefonder går dåligt som nu. Känns som man kunde ha de pengarna på ett bankkonto istället för när de väl vänder så borde aktiefonder vara bättre än räntefonder.
Här är ett läsvärt inlägg från Opti (en annan fondrobot) vars räntefonder också gått ner. De beskrev det väldigt bra i det inlägget tycker jag om hur det fungerar.
Obligationer, räntefonder och deras plats i ditt sparande | Opti
Kolla gärna denna artikeln:
går genom allt om räntor då. Direkt i skedet då räntan ökar kommer man förlora på räntefonderna. Men så fort de har hunnit rulla sina räntepapper till de nya räntorna så kommer de stabiliserar på en ny nivå.
Sedan har ju räntorna gjort precis det som de ska - hållt emot nedgången. Aktiemarknaden är ju ner 25 procent, få säkra räntefonder har haft den volatiliteten.