Lysa skatt per år

Hej

Om jag låter mitt månadssparande i lysa vara ifred och inte rör någonting på 10-15 år dras det skatt varje år ändå eller bara om jag säljer av allt efter 15 år?

När/om jag säljer av allt efter ett par år dras skatten av på innestående belopp innan beloppet betalas ut till mitt huvudsakliga bankkonto?

På ISK dras skatten varje år och det är förtryckt på deklarationen, inget du behöver bry dig om

Enkelt förklarat så betalar du i dagsläget 0,375% av totala värdet i skatt. Detta läggs som en post i din deklaration.

Sen så finns det lite mer till det. Skattesatsen är rörlig och baseras på statslåneräntan, så denna siffra kan komma att öka nästa år. Sen om man vill snacka lite överkurs så är beräkningen av underlaget lite mer komplicerat då man lägger ihop värdet vid ingången av varje kvartal + insättningar under året. Vill man veta mer så är det enklast att läsa på SKV: Skatt på investeringssparkonto | Skatteverket

2 gillningar

Vad är schablonintäkt då?

Se länken @Anton postade. Där finns några bra exempel som förklarar.

Men ISK (som t ex Lysa) är generellt toppen då skatten är lägre än på andra sparformer.

Jag läste hans inlägg att skatten bara var 0,375%.

Men den kommer att gå upp när räntan går upp och i länken förklaras sambandet. Det besvarar din fråga om schablonen. :slight_smile:

“Du betalar med andra ord inte skatt på enskilda vinster, utdelning, ränta eller annan avkastning som du får från tillgångarna du har på kontot. Du kan också ta ut pengar från kontot utan att behöva betala skatt för det uttagna beloppet”.

Då vet jag det…bra.

3 gillningar

Pengarna du ser på Lysa-kontot är den summan du kan ta ut, ingen extra kostnad eller skatt kommer att dras.
Skatten för kontoinnehavet dras varje år på deklarationen, inget som påverkar summan på Lysa kontot. Det är så alla ISK konton fungerar, inget specifikt för Lysa.

1 gillning

Ok

Förresten ser jag att du är Patreon medlem. Jag var inne på den sidan här på forumet men fick inget grepp om hur den funkar, kan du förklara lite om Patreon?

Skatt på isk räknas ut genom att ta värdet på 4 avstämningsdagar per år(1a i varje kvartal) + insättningar under året och dela på 4. Schablonbeloppet du får tar man sedan statslåneränta +1% skatt på. Tidigare år har varit så låg ränta att det slagit i minimum skatt på isk om 1.25% vilket i är förbi redan nu och förmodligen kommer vara året ut.

Detta kommer vara ifyllt på deklarationen per automatik, betalar du ränta för tex hus bil eller andra lån märker du troligen inte av det pga ränteavdraget från dem.

Tekniskt sett kan du då ta ut pengar innan den 1a i ett kvartal tex sista december och sedan sätta in 2a april och därav sänkt din skatt med 1/4 det året tar du dock ut och stoppar in pengarna igen under samma kvartal betalar du mer skatt det året.

Vill man trimma skatten behöver man alltså räkna med minst 3 månader + några dagar att hålla cashen i fickan. Tror man på längre nedgång och ej vill investera på nedgång kan det vara lönt att ta ut pengarna strax innan kvartals skifte. I bästa fall håller man cash till efter ytterligare ett kvartalsskifte alt för man in pengarna igen och du har samma effekt som att ha haft cash på isk.

Avstämningsdagar 1a jan, 1a april, 1 juli, 1oktober

Ex

Q1 10k Q2 10k Q3 10k Q4 10k insättningar: 0 = 40k/4
Q1 0K Q2 10K Q3 10K Q4 10K insättningar: 10k =40k/4
Q1 0k Q2 0K Q3 10k Q4 10k insättningar: 10k = 30k/4
(Tar ut och stoppar tillbaka under samma kvartal)
Q1 10k Q2 10k Q3 10k Q4 10k insättningar:10k = 50k/4

1 gillning

Patreon är lite som mellanting mellan klubb/förening och prenumeration, fast med strategin ‘betala det du tycker det är värt’, typ motsvarande en fika per månad eller mer beroende på vad man anser är rimligt och vad man har möjlighet att bidra med (dras automatiskt varje månad).

Vem som helst kan skapa en patreon ‘klubb’, vilket Jan har gjort.
Jag tycker Jan o Caroline gör ett så jättebra jobb med detta så jag vill gärna bidra till att de kan hålla detta igång. Så jag är medlem bara av den anledningen.

Med medlemskapet får man även tillgång till en portal där man kan diskutera med andra medlemmar, och/eller med Jan självt. Jan lägger även upp lite extra material och lite andra tips på patreon, det brukar även vara tillfällen med ‘fika tillsammans’ ett online möte där Jan brukar bjuda in någon person som alla kan ställa frågor till. Typ någon fondförvaltare eller dyligt. Eller så är man med och lyssnar bara.

2 gillningar